Eind 2020 breidt Ingolstadt het elektrische modellenaanbod uit met deze Audi Q4 E-Tron, een compacte cross-over die twee elektromotoren met een systeemvermogen van 225 kW in stelling brengt. De motor vooraan is 75 kW en 150 Nm sterk, die achteraan gooit 150 kW en 310 Nm in de strijd. Bij normaal gebruikt houdt het elektrische aandrijfgeheel het bij achterwielaandrijving. Pas als de omstandigheden erom vragen, steekt ook de elektromotor op de vooras een handje toe en wordt de Audi Q4 dus een Quattro. Er is evenwel geen mechanische verbinding tussen de aangedreven assen.
450 kilometer
De Audi Q4 E-Tron bouwt op de modulaire MEB-architectuur van de VW-groep. Het onderstel combineert een MacPherson voor- met een multilink achteraan, geruggesteund door adaptieve dempers. Het 510 kilogram wegende, tussen de assen ondergebrachte batterijpakket zorgt voor een perfecte 50+50-gewichtsverdeling en voor een laag zwaartepunt. De accu's hebben een capaciteit van 82 kWh en belooft een WLTP-autonomie van 450 kilometer. De Q4 sprint in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een elektronisch beperkte topsnelheid van 180 km/u.
Lees ook: test van de Audi e-tron (2018)
Augmented Reality
Het koetswerkdesign van de uiteindelijke productieversie zal nauwelijks afwijken van deze conceptstudie. De Q4 E-Tron Concept hult zich in Solar Sky, een milieuvriendelijke lak die ervoor zorgt dat het koetswerk minder snel opwarmt. Ook binnenin houdt de Q4 E-Tron rekening met het milieu, want het interieur is gedeeltelijk opgetrokken uit gerecycleerde materialen. Geen cameraspiegels zoals de E-Tron, wel een naar de bestuurder gedraaide multimediamodule. Let ook op de ingekorte middentunnel, op het nieuwe stuur met aanraakmodules en op de nieuwe head-updisplay met AR-functies. Die augmented reality zorgt er bijvoorbeeld voor dat de pijlen van het navigatiesysteem zich niet op de voorruit, maar op de weg zelf projecteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!