Op de Mondial de l'automobile (2 - 17 oktober) heeft Audi de Quattro Concept voorgesteld. Dat prototype is een eerbetoon aan de permanente vierwielaandrijving Quattro die verscheen in 1980, en vooral aan het model Sport Quattro uit 1984. Toch gaat het om een moderne auto. Het design is een subtiele mix van trekken uit het verleden (Ur Quattro en Sport Quattro) en eigentijdse kenmerken (die van de A5 en de RS 5). Zo is het radiatorrooster typisch voor de Audi's van tegenwoordig, terwijl de luchtinlaat verwijst naar het oorspronkelijke model.
Deze sportwagen is 4,28 meter lang, 1,86 meter breed en 1,33 meter hoog, terwijl zijn wielbasis 2,60 meter bedraagt. Onder de motorkap van de concept-car heeft het merk uit Ingolstadt de drukgevoede vijfcilinder-FSI van de TT RS gelegd, die 408 pk ontwikkelt. Het koetswerk van de concept-car is van aluminium, om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Met zijn gewicht van 1.300 kilo trekt de compacte coupé in 3,9 seconden op van 0 tot 100 km/h. De wegligging bij hoge snelheid wordt verzekerd door een verstelbare spoiler van koolstofvezel die automatisch tevoorschijn komt.
Het interieur is uitgerust met kuipstoelen, terwijl de instrumenten ingesteld kunnen worden voor een dagelijks gebruik of in competitiemodus. Een autoradio zoals we die kennen, is er niet. De Audi Quattro Concept maakt gebruik van een gsm om verbinding te maken met het internet en daar op zoek te gaan naar webradio's of om muziek uit het geheugen van smartphones af te spelen. Tegelijk met de onthulling van deze concept-car heeft Audi aangekondigd dat we binnenkort een vierwielaangedreven Quattro-versie van de A1 mogen verwachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!