Negen ondernemingen uit de regio Berlijn krijgen van Opel als dagelijks vervoer een HydroGen4 ter beschikking. De bedoeling is om na te gaan hoe brandstofcelauto's zich gedragen in alledaagse testomstandigheden. Het waterstof dat als brandstof dient, kan worden getankt in een speciaal verdeelstation. Al deze auto's worden uitgerust met een draadloos communicatiesysteem, waarmee de testgegevens rechtstreeks worden doorgegeven aan de ingenieurs. Voor hun onderhoud kunnen de HydroGen4's terecht in een klassieke Opel-garage in de Duitse hoofdstad.
Zoals zijn naam al aangeeft, is dit zero emission vehicle al GM's vierde auto met brandstofceltechnologie. De HydroGen4, die ook kan werken bij negatieve temperaturen, is uitgerust met een een brandstofcel met 440 cellen. De synchrone elektromotor levert een vermogen van 73 kW, waarmee deze Opel in ongeveer 12 seconden naar 100 km/h accelereert en een topsnelheid van 160 km/h haalt. De batterij van 1,8 kWh slaat de energie op die vrijkomt bij het remmen, en levert indien nodig extra vermogen. De drie koolstofvezel waterstofreservoirs zijn samen goed voor 4,2 kilogram waterstof (opgeslagen onder een druk van 700 bar), wat volstaat voor een rijbereik van 320 kilometer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!