Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / BMW i3 Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-07-2011

BMW heeft de i3 Concept onthuld, een luxueuze elektrische stadsauto die deel uitmaakt van het i-programma van de constructeur. Deze auto is uitgerust met een elektromotor van 125 kW en heeft een rijbereik van 130 tot 225 kilometer.

De BMW i3 Concept is een voorbode van de elektrische auto die het Duitse merk in 2013 op de markt wil brengen. De stadsauto is 3.845 millimeter lang en heeft een 125 kW (170 pk) en 250 Nm, die gevoed wordt door een lithium-ionaccu. Die laatste kan op zes uur volledig worden opgeladen aan een standaard stopcontact.

Het rijbereik varieert, afhankelijk van het type parcours en het rijgedrag, van 130 tot 225 kilometer. Als je meer dan tweehonderd kilometer wilt rijden zonder te herladen, kan je best de EcoPro-modus gebruiken. Die beperkt het vermogen wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Bovendien wordt de airco dan geregeld om zo energiezuinig mogelijk te zijn. De stroomlijn haalt voordeel uit een grote diffusor achteraan en verschillende koetswerkelementen.

De BMW i3 Concept is een lichte auto met tal van elementen in CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic). Hij levert dan ook interessante prestaties: optrekken van 0 tot 60 km/h gebeurt in minder dan 4 seconden, terwijl de 100 km/h wordt bereikt in minder dan 8 seconden. De topsnelheid is echter beperkt tot 150 km/h. De i3 Concept is een achterwielaandrijver, wat garant staat voor een korte draaicirkel. BMW koos ook voor een nerveus weggedrag en een stuur dat direct en niet te licht is.

Voor het duurzame en ecologische aspect zijn bepaalde delen van het dashboard en de deurpanelen van natuurlijke vezels. Het leder van de stoelen werd op natuurlijke wijze gelooid. Doordat het gaat om een volledig nieuw ontwerp, dat niet gebaseerd is op een bestaand platform, kon het motorgedeelte worden losgekoppeld van de rest. Zo wordt het interieur niet doorkruist door een transmissietunnel, terwijl er zowel voor- als achterin een zitbank is in plaats van aparte plaatsen.

De deuren gaan in tegenovergestelde richting over om de instap van de achterpassagiers te vergemakkelijken. Voorin heeft de bestuurder drie grote schermen voor zich, met op één daarvan alle gegevens die hij nodig heeft tijdens het rijden. De i3 heeft een koffer van 200 liter, die toegankelijk is via de glazen achterruit. Het transparante dak en de grote glasoppervlakken garanderen ten slotte een helder interieur.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten