Het i-programma van BMW zal 'premium' auto's voor een duurzame mobiliteit omvatten, meer bepaald elektrische auto's en plug-inhybrides. De conceptcar i8, een sportieve 2+2-coupé, behoort tot die laatste categorie. Hij wordt aangedreven door een driecilindermotor van 223 pk en 300 Nm op de achteras, gecombineerd met een elektromotor van 96 kW (131 pk) en 250 Nm op de vooras. Dat betekent in totaal 353 pk en 550 Nm, evenals vierwielaandrijving.
Beide motoren kunnen samen of afzonderlijk werken. Wanneer beide motoren samenwerken in sportieve modus kan de auto in minder dan vijf seconden optrekken van 0 tot 100 km/h, terwijl bij een rustigere rijstijl het verbruik 3 l/100 km bedraagt. Die balans is mede te danken aan de electromotor, die een rijbereik van 35 kilometer heeft in stadsverkeer dankzij zijn grote lithium-ion die aan een stopcontact kan worden opgeladen.
Het design van de i8 is erg expressief, door een mix van dynamisme en aerodynamica. De talloze luchtinlaten dienen om de lucht doorheen en rond de auto te doen stromen, voor een uitstekende stroomlijncoëfficiënt. De diffusor achteraan vergroot de neerwaartse druk, net zoals de luchtstroom rond de achterwielen.
De deuren scharnieren naar boven. De binnenruimte, die 'Life'-module gedoopt werd, is van CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic) om de auto zo licht mogelijk te maken. De bestuurder en zijn voorste passagier beschikken over een 3D-scherm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!