Met een cilinderinhoud van 1,5 liter, een vermogen van 163 pk en een koppel van 290 Nm is er weinig sportiefs aan de driecilinder-turbodiesel centraal achterin de BMW Vision Efficient Dynamics die de achterwielen aandrijft. Nochtans is deze 2coupé in staat om in 4,8 seconden op te trekken van 0 tot 100 km/h. Dit prototype wordt namelijk geholpen door twee elektromotoren, één per as. Dat levert een maximumvermogen van 356 pk en een gigantisch koppel van 800 Nm op, die worden gecontroleerd door een gerobotiseerde zesversnellingsbak DKG.
De elektromotor van 290 Nm op de achteras werd geïnstalleerd tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak. Hij levert 25 kW, maar kan kortstondig tot 38 kW gaan. Bij het vertragen en bij het remmen speelt hij de rol van generator om de lithium-ionbatterij van stroom te voorzien. De 220 Nm sterke elektromotor op de vooras is van het synchrone hybride type. Zijn nominaal vermogen bedraagt 60 kW, maar kan gedurende 30 seconden worden opgevoerd tot 84 kW, en gedurende een tiental seconden zelfs tot 104 kW. De overbrenging op deze motor heeft slechts één verhouding. De sturing van de drie aandrijfbronnen is volledig variabel.
De 98 lithium-polymeercellen kunnen worden opgeladen in het stopcontact, waarna ze over voldoende energie beschikken om deze hybride auto over een afstand van 50 kilometer te laten rijden zonder hulp van de verbrandingsmotor, waarbij het radiatorrooster blauw kleurt. Deze mogelijkheid om in zuiver elektrische modus te rijden (met beperkte prestaties) of om in hybride modus te werken met één of twee motoren, en het stop-startsysteem leveren een gemengd normverbruik op van slechts 3,76 liter diesel per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 99 g/km. En dat met een reëel prestatiepotentieel (elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h).
De stroomlijn van de Vision Efficient Dynamics is het resultaat van onderzoek uit de competitie, met name uit de F1, die BMW gaat opgeven. Zo pakt hij uit met een schitterende Cx-waarde van 0,22. Een resultaat dat niet zo verrassend is, gezien de lijn en de hoogte van slechts 1,24 meter in combinatie met een lengte van 4,60 meter. Verder zijn er tal van elementen om de lucht beter te geleiden, zoals de speciale voorstijlen, de achterlichten die ook dienstdoen als spoiler, en de volledig vlakke onderbodem. Ook het gewicht werd beperkt, want het prototype weegt slechts 1.395 kilo.
Instappen doe je via vleugeldeuren. De Kevlar-stoelen passen zich aan je lichaam aan. De voorste zijn bevestigd aan de middenconsole, die van de achterste aan de vloer. De rugleuning van die laatste kan worden neergeklapt om het laadvolume te vergroten. Dat bedraagt 150 liter met vier inzittenden, die trouwens het landschap kunnen bekijken via ruiten in polycarbonaat die automatisch donker worden door de zon. De bestuurder beschikt over een head-updisplay in drie dimensies.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!