De concept car die BMW onthult in Genève is de eerste waarin de Duitse constructeur zijn nieuwe hybridetechnologie aan een dieselmotor koppelt. Hij is ontwikkeld op basis van de SUV X5. Onder de motorkap ligt een 2.0-viercilinderdiesel met twee turbo's, die 204 pk ontwikkelt, wat meer dan 100 pk per liter is. Hij wordt gekoppeld aan een semi-hybridesysteem. Dat betekent dat de zelfontbrander wordt bijgestaan door een compacte elektromotor van 15 kW, zodat het totaalvermogen op 165 kW komt (ongeveer 224 pk). De elektrische motor is echter niet krachtig genoeg om de auto op zijn eentje aan te drijven, en is er dus enkel als ondersteuning van de diesel. Tegelijk heeft deze concept ook een nieuwe achttrapsautomaat.
Meer details
De viercilinder diesel heeft twee turbo's, een directe injectie via een common rail van de derde generatie en een volledig aluminium carter en krukas. Hij levert zijn maximumkoppel van 400 Nm tussen 2.000 en 2.250 o/m. De elektromotor heeft slechts een beperkt meervermogen (15 kW), maar heeft wel 210 Nm ter beschikking. Het geheel drijft de vier wielen aan via een nieuwe achttrapsautomaat met hoog rendement. Die is ontwikkeld door BMW in samenwerking met ZF en zal binnen afzienbare tijd in productiemodellen van het Duitse merk verschijnen.
De elektromotor is opgenomen in het carter van de automatische versnellingsbak. Hij vervangt tegelijk ook de alternator. Omdat hij rechtstreeks op de overbrenging is gemonteerd, blijft het geheel erg compact. De lithium-ionbatterijen zitten in de koffer. Om ze te herladen, gebruikt de auto uiteraard remenergierecuperatie. Bovendien is het dak bekleed met fotovoltaïsche cellen. Die leveren stroom aan de boordinstrumenten en kunnen tot 1 kWh leveren. Verder worden ze gebruikt om de versnellingsbakolie op te warmen en de ventilatie en de radio van stroom te voorzien. Ze helpen ook de batterijen herladen wanneer de auto stilstaat.
De concept blijft een SUV met permanente vierwielaandrijving. Toch verstookt hij niet meer dan een normale berline. Zo laat hij op de Europese normcyclus een gemiddelde van 6,5 l/100 km optekenen en stoot hij slechts 172 gram CO2 per kilometer uit. Hij spurt naar 100 km/h in een erg vlotte 8,9 seconden. Om nog meer brandstof te besparen heeft de auto bovendien een Stop&Startsysteem en heeft de automaat een overbrugging van de koppelomvormer, zodat geen energie verloren gaat in de slippende koppeling. Ook de stroomlijn is verbeterd, met onder andere speciale velgen die de luchtweerstand verminderen. Bij 160 km/h zouden ze zo een winst van 1 kW opleveren. Alle beetjes helpen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!