De BMW Vision Neue Klasse X is de voorbode van een nieuwe generatie SUV-modellen. Deze designstudie rust op de elektrische architectuur van de eerder voorgestelde vierdeurs-Neue Klasse, een EV-platform waarbij de wielbasis maximaal uitgerekt wordt en de wielen naar de hoeken van het koetswerk worden verdreven.
Vergeleken met de Neue Klasse staat deze Vision X natuurlijk wel zichtbaar hoger op zijn poten. Voor de rest combineert hij de bekende koetswerkvormen van de huidige X-modellen met enkele karaktervolle stijldetails van de Neue Klasse, zoals de erg smalle en lange koplampen.
Over niertjes en Hofmeister-kniks
Centraal op de neus zorgen leds voor een nieuwe, erg smalle en hoge interpretatie van de typische ‘nieren’. De erg cleane en strakke achterpartij heeft een krachtige uitstraling, dankzij een centrale koetswerkplooi en lichtblokken die ver naar binnen lopen. In profiel mocht ook de befaamde Hofmeister-knik niet ontbreken.
Alleen gaat het niet langer over een verchroomde bies, maar over een print, die afhankelijk van de kijkhoek transparant is of net niet.
Panoramic Vision-display
Het interieur werd bijzonder luchtig gehouden, en maakt enkel gebruik van recycleerbare en duurzame synthetische materialen, waaronder een biostof die BMW omschrijft als “het leer van de toekomst”. De digitale beleving draait rond het nieuwe centrale scherm, dat met zijn parallellogramvormen naar de bestuurder is gericht – een verwijzing naar de oude consoles van BMW.
Maar wat vooral opvalt, is het nieuwe Panoramic Vision-display onder aan de voorruit. Dit scherm toont personaliseerbare gegevens over de hele breedte van het interieur, en wordt voor de bestuurder aangevuld met een 3D-head-updisplay.
Superbrein
Omdat het BMW-logo nu eenmaal bepaalde verwachtingen oproept qua rijdynamiek, krijgen de nieuwe elektrische modellen een superbrein: de rekensnelheid van de centrale processoren zou hier tot tien keer hoger liggen dan die van de huidige stuurunits.
Dat heeft een impact op de motorrespons, de sturing van de rijhulpsystemen en zelfs de werking van de adaptieve ophanging, waarvoor BMW een niveau belooft dat ongezien is in de wereld van de EV’s.
Groter rijbereik, sneller laden
Over het aandrijfgeheel is nog niet heel veel concreets bekend. De Duitsers spreken over elektromotoren van de zesde generatie. Die zullen gevoed worden door een batterijpakket met nieuwe, voortaan ronde cellen, waardoor hun energiedichtheid met 20 procent toeneemt. Samen met de overschakeling op 800-volttechnologie resulteert dan in 30 procent snellere laadtijden op gelijkstroom, waardoor je 300 kilometer rijbereik zou kunnen recupereren op 10 minuutjes tijd. De actieradius zelf zou ook met 30 procent toenemen.
De definitieve productieversies van de Neue Klasse en Neue Klasse X zullen binnenkort worden voorgesteld; hun productie begint al in 2024, in de BMW-fabriek in het Hongaarse Debrecen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!