“De interactie van de auto met zijn omgeving en met het internet wordt een van de grote uitdagingen voor de mobiliteit van de toekomst. Daarom maken we van connectiviteit een persoonlijke ervaring en geven we mensen meer tijd om hun leven te leiden, zelfs aan het stuur,” zo meldt Dr. Dirk Hohesel, directielid van Robert Bosch GmbH. Om dit idee te illustreren, stelt de Duitse reus een zelfstandig rijdend prototype voor dat een echte persoonlijke assistent wil zijn van de bestuurder. Volgens de studie “Connected Car Effect 2025” die de toeleverancier in april jongstleden voerde, zouden mensen die vaak lange ritten maken tot wel honderd uur aan het stuur nuttig kunnen doorbrengen e-mails te sturen of videoconferenties te houden eens het autonome rijdend goed is ingeburgerd.
Aangepast
Zodra de bestuurder instapt, herkent de auto hem en regelt die het stuur, de spiegels, de binnentemperatuur en de weergavekleuren volgens zijn voorkeuren. De auto kijkt ook naar zijn volgende afspraken, zijn lievelingsmuziek, zijn laatst beluisterde podcasts en de route die je van in je bed kan programmeren. Hij is bovendien verbonden met de woning via de domotica en kan van op afstand de deuren vergrendelen en het alarm activeren. Hij kan zelfs de inhoud van de ijskast nagaan. Hij vindt verder zelf een parkeerplaats dankzij de andere geconnecteerde auto’s van de Bosch-gemeenschap en staat ook in contact met de garage, zodat onderhoudsbeurten kunnen worden gepland en daarbij rekening wordt gehouden met de voorraad aan wisselstukken op de voorziene datum.
Tegen afleiding
Een van de sterkste argumenten voor autonoom rijden is veiligheid. Een camera houdt de bewegingen in de gaten van de oogleden en van de handen op het stuur. Als het systeem daardoor vermoeidheid detecteert, geeft het een waarschuwing. Als daar niet op wordt gereageerd, komt het tussenbeide. Om afleiding te vermijden, worden fysieke knoppen geschrapt. Er wordt gewerkt met aanraakschermen met haptische feedback. Ultrasone sensoren kunnen een voelbare weerstand creëren in de zone die door de camera wordt gezien. Dat systeem werkt ook op een scherm dat trilt op een zodanige manier dat je het gevoel hebt echt op een knop te drukken terwijl het scherm toch gewoon plat blijft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!