Met de Bolidie herdefinieert Bugatti de standaarden van de moderne hypercar door de fundamentele tradities van een sportwagen uit te vergroten. Een enorme verbrandingsmotor, ongeziene lichtheid en een aerodynamica uit de racerij zorgen voor prestaties die zelfs een Formule 1-wagen doen verbleken. Een geweldig gebaar en een mooi aanbod, de liefde voor de automobiel druipt ervan af.
The sky is the limit
Bugatti, dat als merk verkocht zou worden door de VW-groep aan het Kroatische Rimac, is niet verlegen om bombastische cijfers voor te leggen. Maar deze keer gaan ze in Molsheim verder dan we ooit hadden verwacht en breekt het merk door het plafond van wat mogelijk leek, nochtans met bekende ingrediënten.
Bij de teasers die het merk verspreidde over het model stond het raadselachtige cijfer 0,67. Dat is de pk-gewichtsverhouding van dit beest! Het hart van de Bolide klopt nog steeds volgens het ritme van de unieke 8.0 W16 met drukvoeding, die in dit geval wordt opgevoerd tot maar liefst 1.850 pk en 1.850 Nm. Ongelooflijk? Bijna, als we bedenken dat deze motor al 1.500 pk leverde aan boord van de Chiron. Maar het is de met 635 kilo verlaagde massa vergeleken met het straatmodel dat ons met stomheid slaat. Met een aangekondigd gewicht van 1.240 kilo doet de Bolide zelfs McLaren, nochtans expert in lichtgewicht supercars, terug naar de schoolboeken grijpen. Met deze cijfers heeft de nieuwste creatie van Bugatti een pk-gewichtsverhouding die een Formule 1-wagen waardig is, zonder beroep te moeten doen op elektriciteit!
Snelste op Le Mans
De prestaties zijn dan ook buitenaards. Een gemeten topsnelheid van 527,4 km/u, een sprint naar de 400 km/u kost amper 12,08 seconden en de lat van 500 km/u wordt overschreden in 20,16 seconden. De meeste supersportievelingen flirten dan amper met de 200 km/u. Nog indrukwekkender is dat de Bolide weer kan stoppen van 500 km/u in 33,62 seconden! Verbluffend, net als de theoretische rondetijden die Molsheim heeft berekend rond het circuit van Le Mans (3’07”10) of op de Nordschleife van de Nürburgring (5’23”10).
Met zulke prestaties is het maar best dat de Bolide een zeer uitgekiende aerodynamica heeft gekregen om te voorkomen dat deze wegraket ook opstijgt... letterlijk! De aandacht voor detail is dan ook ongeëvenaard bij deze creatie, zoals designdirecteur Achim Anscheidt uitlegt: “Het is de eerste keer dat mijn team de volledige vrijheid heeft gekregen om een absoluut minimalistisch concept te creëren rond de W16-motor. Het resultaat zijn de meest provocerende proporties tot nu toe van een moderne Buatti en de gedestilleerde essentie van onze ontwerpethiek, Form Follows Performance. Zijn spectaculaire proporties zijn het resultaat van een gunstige totale hoogte van amper 995 mm.”
Het resultaat is dan ook spectaculair en compromisloos. Maar de foto’s die Bugatti heeft gedeeld zeggen meer dan een lange uitleg...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!