Na de Ami 6 komt Citroën met deze Ami One. Een moderne interpretatie van een oud model? Niet echt, want deze conceptstudie wil vooral een moderne mobiliteitsoplossing zijn. En doet dat in de vorm van een compacte stadswagen die wat aan de Smart ForTwo of de Toyota iQ doet denken. Het slechts 2,5 meter lange en 1,5 meter hoge koetswerk heeft iets van een kubus, wat de Ami One uitermate geschikt moet maken voor de binnenstad. Citroën ziet deze stadsmus als een deelwagen, die je neemt wanneer je hem nodig hebt en weer achterlaat zodra je op de bestemming arriveert.
Origineel
De slechts 425 kilogram wegende Ami One heeft twee identieke deuren, maar ze openen anders. Een Citroën hoort nu eenmaal wat tegendraads te doen. Verder bundelt de conceptstudie een heleboel toekomstideeën die eerder vroeger dan later te vinden zullen zijn op de productiemodellen van het Franse merk. Citroën richt zich niet alleen op mobiliteit, maar ook op de milieukost van een auto. Met de woorden van Frédéric Duvernier, concept-carmanager bij Citroën: "We hebben vooral het aantal onderdelen willen verminderen. Zo worden verschillende elementen gebruikt op verschillende plaatsen, ze zijn omkeerbaar, symmetrisch of zelfs identiek. En dat vermindert naast de industriële natuurlijk ook de ecologische voetafdrukafdruk."
Minimaal
De Ami One speelt de minimalistische kaart. Dat zie je onder meer aan de bestuurderscabine, die gecentreerd is rond de mobiele telefoon. De Driver Pod is een soort box die plaats biedt aan onze smartphones en waarvan de verbinding met de auto essentieel is voor het activeren/aansturen van alle vitale functies. De Ami One is volledig elektrisch en de batterijen hebben een actieradius van 100 km, wat voldoende is voor stedelijk gebruik.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!