Citroën onthult een maand voor de opening van het salon van Parijs de conceptcar CXperience. Volgens de constructeur illustreert de Cxperience dat het merk in staat is om ook het segment van de grote berlines de "Be Different, Feel Good"-touch mee te geven. De studie is dus de voorbode van de toekomstige C5, wetende dat de C6 meer een DS-product zal zijn.
Bijzonder design
Zeker is dat Citroën zich blijft onderscheiden met zijn origineel design. Getuige de afmetingen van de auto: 4,85 meter lang, 2 meter breed, een zeer laag dak (1,37 meter) en een recordwielbasis voor de categorie (3 meter), die een genereus interieur laat vermoeden. Citroën dringt ook aan op de zorg die besteed werd aan het interieur en zijn afwerking. Het interieur werd ontworpen in een hedendaagse en zeer geraffineerde geest en maakt gebruik van luxueuze materialen in een rustgevende citrusgele tint, die synoniem staat voor optimisme en frisheid.
Nieuwe ophanging
Citroën, dat de hydractieve ophanging definitief opgeborgen heeft, stelt evenwel een nieuwe aanpak voor, want de conceptcar maakt gebruik van een geavanceerde module van de ophanging met progressieve hydraulische aanslagpunten. De technologie, die enkele weken geleden werd voorgesteld, is interessant op verschillende vlakken. Ter herinnering, terwijl een klassieke ophanging bestaat uit een schokdemper, een vering en een mechanisch aanslagpunt, voegt het CXperience-systeem langs beide kanten twee hydraulische aanslagpunten toe – een voor het uitveren en een voor het inveren. Die aanslagpunten zorgen meer bepaald voor een grotere vrijheid van wielbewegingen, aangezien bij grote veerafstanden de veringen en de schokdempers samenwerken met die hydraulische aanslagpunten, die de beweging op een progressieve manier vertragen. Twintig octrooien werden gedeponeerd in het kader van de ontwikkeling van de ophanging.
Elektrisch
De conceptcar CXperience pronkt met zijn groene aandrijvingsmodus. En laat ons ook een glimps opvangen van wat PSA momenteel als plug-inhybride oplossing ontwikkelt. Ter herinnering, de dieselmotoren maken bij Citroën plaats voor benzinemotoren. Net daarom vinden we hier een benzinemotor die 150 tot 200 pk ontwikkelt en bijgestaan en zelfs vervangen kan worden door een elektromotor van 80 kW, die het gecombineerde vermogen tot zo'n 300 pk pusht, afhankelijk van het merk. De auto kan dus volledig elektrisch rijden dankzij zijn batterij van 13kWh die in 2h30 of 4h30 opgeladen kan worden, afhankelijk van de stroomintensiteit. Citroën kondigt een theoretisch rijbereik van 60 kilometer aan in volledig elektrische modus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!