Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Citroën Numéro 9

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-04-2012

Citroën onthult op het salon van Peking de concept Numéro 9. Dit 4,93 meter lange prototype geeft de stilistische lijn aan van drie toekomstige modellen uit de DS-lijn. Technisch gaat het om een plug-inhybride.

Naast de DS3, DS4 en DS5 koestert Citroën plannen om het DS-gamma nog verder uit te breiden met drie nieuwe modellen: een compacte berline, een SUV en een topklasseberline. Hun ontwerp zal geïnspireerd zijn op dat van de Numéro 9, de conceptcar die Citroën onthult op het autosalon van Peking. Dit prototype geeft ons al een idee hoe de toekomstige topklasseberline er zou kunnen uitzien met zijn gestrekte lijnen, lange motorkap en afmetingen: de Numéro 9 is 4,93 meter lang, 1,94 meter breed, 1,27 meter hoog en heeft een wielbasis van 3 meter.

De koplampen van de Numéro 9 zijn volledig opgebouwd uit leds. De neus wordt verder gedomineerd door een nieuw radiatorrooster. Andere opvallende trekken zijn de grote zijruiten die lijken door te lopen in de achterruit, en de enorme dakspoiler die al begint aan de flanken. De voorste dakstijlen werden speciaal ontworpen om de luchtstromen beter rond de cockpit te geleiden. Verder moeten de zogenoemde Turbine-velgen met geïntegreerde lamel de turbulenties verminderen rond de wielkasten.

De Numéro 9 is een plug-inhybride met vierwielaandrijving. Het totale vermogen van 295 pk wordt geleverd door een 1.6 THP op benzine met 225 pk en 275 Nm op de voorwielen en een elektrische motor van 70 pk en 200 Nm op de achterwielen. Het systeem wordt gevoed door lithium-ionbatterijen die aan de stekker in 3 uur en 30 minuten worden opgeladen. Volgens de constructeur sprint deze auto van 0 tot 100 km/h in 5,4 seconden. Wanneer de energie in de batterijen optimaal benut wordt, zou een normverbruik van 1,7 l/100 km (39 g CO2/km) mogelijk zijn. In elektrische modus bedraagt het rijbereik 50 kilometer.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten