De Citroën Oli is een SUV van 4,20 m lang, 1,65 m hoog en 1,90 m breed. Hij ziet er a priori simplistisch uit, maar heeft verschillende gezichten, waarachter een openlijk revolutionaire filosofie schuilgaat. Dit laboratorium op wielen, dat echt rijdt, wordt gepresenteerd als een elektrische, gezinsgerichte, zuinige en duurzame auto. Deze conceptcar, ontworpen door de Belg Pierre Leclercq, hoofd design bij Citroën, lijkt op het eerste gezicht op een verbeterde Ami met vier zitplaatsen. Oli wil de auto van de toekomst echter een nieuwe filosofie meegeven: "eenvoudig, veelzijdig en duurzaam". Hij moet ook worden gezien als een verlengstuk van je huis. Om dat te bereiken moesten de ingenieurs veel uitdagingen oplossen, waaronder het gewicht verminderen en nadenken over de circulaire economie.
400 km voor 40 kWh
Daarom moesten het meubilair, de uitrusting en het uiterlijk van de auto worden herzien om het vastgestelde doel te bereiken: een compacte auto van 1000 kg, dankzij lichte en gerecycleerde materialen, met een verbruik van 10 kWh/100 km om 400 km af te leggen met een accu van 40 kWh en een maximumsnelheid van 110 km/u. Ondanks zijn verticale en horizontale vormen is dit concept aerodynamisch ontworpen, met geleiders voor de luchtstroom en bewuste keuzes zoals die met betrekking tot de voorruit. Op het eerste gezicht is een verticale voorruit geen verstandige keuze om door de lucht te klieven. Het vermindert echter aanzienlijk de blootstelling aan de zon, waardoor de airco minder moet worden aangesproken. Bovendien wordt er minder glas gebruikt, waardoor ze lichter is.
Efficiëntie
De teams van Citroën hebben ervoor gezorgd dat het aantal onderdelen beperkt bleef, door sommige zelfs op verschillende plaatsen te gebruiken. Dat is niet alleen om onnodig gewicht tegen te gaan, maar ook om de kosten na aankoop te beperken. Een ander aspect van de Oli is zijn veelzijdigheid. Zo zijn de motorkap, het dak en de vlakke laadvloer gemaakt van gerecycleerd honingraatkarton versterkt met glasvezelpanelen. Deze honingraatvormige sandwichstructuur is zeer sterk en toch licht (6 kg voor het dak) en kan het gewicht van een rechtopstaand persoon dragen. De Oli is ook uitgerust met V2L-functies (Vehicle To Load), om elektriciteit te leveren aan een extern apparaat via een 230-voltstopcontact. Met V2G (Vehicle To Grid) kan hij ook de in de accu opgeslagen energie terugleveren aan het elektriciteitsnet in huis.
Ledscherm
In het interieur bevat de lange HMI-balk (Human-Machine Interface) op de console een klein high definition-scherm en een reeks ledlampjes om allerlei informatie of animaties weer te geven. Omwille van de lichtheid is er geen complexe boordcomputer. Citroën is ervan uitgegaan dat een smartphone krachtig en efficiënt genoeg is om de centrale infotainmentunit in de auto te worden. Bovendien zal deze interface altijd up-to-date zijn, in tegenstelling tot een geïntegreerd apparaat. Het ledscherm heeft daarom het voordeel dat het ultraflexibel is om zich aan te passen aan veranderingen in de telefoontechnologie over een tiental jaren.
Innovatieve materialen
De oranje elementen verbergen verschillende materialen, waarvan het ene al interessanter dan het andere. Het gaat om oplossingen die worden aangeboden door BASF. Zoals de stoelen met hun textielgaas van gerecycleerd polyester. Ze zijn vastgemaakt aan buisvormige bevestigingen. Het buizenframe van de achterbank dient ook als steun voor accessoires. Zacht, recycleerbaar, 3D-geprint thermoplastisch TPU-polyurethaan wordt gebruikt voor een deel van de stoelen en voor de opbergrekken. Dit materiaal doet ook dienst voor de eendelige vloer van geëxpandeerd thermoplastisch polyurethaan (E-TPU). Dit ‘tapijt’ moet ook tijdens het rijden ook schokken absorberen. Bovendien is dit alles zeer gemakkelijk te reinigen, zelfs met grote hoeveelheden water, dankzij afvoeren in de vloer.
Natuurlijk
Goodyear heeft dan weer een speciale band voor de Oli ontwikkeld. Die zou 50.000 km moeten kunnen meegaan dankzij het profiel van 11 mm. Een sensor controleert voortdurend de gezondheid van de band, die gemaakt is van natuurlijke elementen zoals silicium uit as van rijstkaf, hernieuwbare tractiehars, rubber en andere natuurlijke elementen. De 20 duim grote velgen zijn hybride, met een aluminium naafdop die op stalen naven is geschroefd. De kans is klein dat dit prototype een productievervolg zal kennen, maar sommige elementen zouden wel hun weg kunnen vinden naar toekomstige Citroëns.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!