De Easter Jeep Safari is een gelegenheid voor de Amerikaanse constructeur om verschillende conceptcars aan te bieden die meestal gebaseerd zijn op zijn bestaande modellen of die de personaliseringsmogelijkheden presenteren dankzij de accessoires van zijn afdeling Jeep Performance Parts. Voor 2023 zullen niet minder dan zeven voertuigen te zien zijn.
Jeep Wrangler Magneto 3.0 Concept
Dit is de derde en laatste iteratie van de elektrische conceptcar Wrangler Magneto. Hij beschikt over een efficiëntere axiale elektromotor, die tentoongesteld wordt onder een transparant paneel en tot 650 pk biedt. Hoewel het om een EV gaat, behoudt de Jeep Wrangler Magneto 3.0 Concept een manuele zesversnellingsbak en gebruikt hij versterkte Dynatrac-wieltreinen (ProRock 60 voor- en ProRock 80 achteraan). Naast een 20% grotere actieradius beschikt hij ook over een regeneratieve One Pedal-modus die vierwielaandrijving met reductieverhoudingen simuleert. De tractie en de offroadcapaciteiten zijn geoptimaliseerd dankzij banden met een buitendiameter van 40 duim op wielen van 20 duim.
Jeep Wrangler Rubicon 4xe Concept
De op de vijfdeurs-Wrangler gebaseerde Jeep Wrangler Rubicon 4xe Concept is perfect uitgerust voor terreinrijden. Zijn magenta gespoten carrosserie ziet er binnen paars uit en in daglicht flashy roze. Het interieur is voorzien van een aangepaste bekleding en een met bont bekleed handschoenkastje. Je moet ervoor zijn… De Wrangler Rubicon 4xe Concept staat op BF Goodrich-terreinbanden gemonteerd op AEV-wielen en een AccuAir-ophanging uit de standaard optielijst van de Wrangler en de Gladiator die de rijhoogte kan verhogen met 3,75 tot 13,75 cm. De conceptcar is bedacht met halve deuren en een canvas schuifdak, terwijl hij ook is uitgerust met een Warn Zeon-winch en een reservewiel op de achterklep.
Jeep Gladiator Rubicon Sideburn Concept
Deze conceptcar is ontworpen om de accessoires van Jeep Performance Parts onder de aandacht te brengen. De voorste bull bar kan worden verlaagd om als bank te fungeren en is compatibel met de Warn-winch. Jeep monteerde ook halve deuren, ledbalken van 11 duim boven de voorruit, een met 5 cm verhoogde ophanging met Bilstein-schokdempers met apart reservoir en 37-inch wielen. De laadbak is voorzien van een rolbeugel met geïntegreerde treeplanken, bevestigingen voor diverse opbergmodules, fietsen of kajaks, een steun voor een reservewiel van 37 duim en een speciaal valluik. Onder de motorkap ligt de 285 pk sterke 3.6-V6 uit de Wrangler en Gladiator.
Jeep Wrangler Rubicon 4xe Departure Concept
De Departure Concept is een Wrangler Rubicon 4xe met slankere, plattere spatborden die meer ruimte bieden voor de BF Goodrich-terreinbanden van 37 duim. Hij is voorzien van de bull bar van de Sideburn Concept, een winch, extra verlichting en een verbeterde ophanging. Een bijzonder kenmerk zijn de buisvormige deuren en de kantelbare steun voor het reservewiel achter op de auto. Daarmee kan dat laatste zowel naar buiten als naar binnen worden gericht, om ofwel de bagageruimte ofwel de afrijhoek bij het terreinrijden te optimaliseren. Natuurlijk vereist zo'n open en blootgestelde cabine een vinyl vloer met een afvoer zodat het kan worden schoongespoten. Om je avonturen te vereeuwigen heeft hij ook een bevestigingsbalk op het dashboard om een telefoon, GoPro's of dashboardcamera's te installeren.
Jeep Scrambler 392 Concept
De Jeep Scrambler 392 Concept is gebaseerd op de Rubicon vierdeurs en draait om lichtheid. De tweedeurspick-up met twee zitplaatsen – een Scrambler in Jeep-taal – heeft een aantal carbon carrosserie-elementen, waaronder de motorkap, voorspatborden, de achtervleugels en het dak. De achterklep is afkomstig van de Gladiator, terwijl de achterspatborden zijn verbreed om plaats te bieden aan de 40-duimwielen rond velgen van 20 duim. In totaal bedraagt de gewichtsreductie volgens Jeep 170 kg. Ook hij maakt gebruik van de instelbare AccuAir-vering. De "392" in de naam verwijst naar de 392 kubieke inch van zijn motor, een 6,4 liter grote Hemi-V8 die 470 pk ontwikkelt.
Jeep Grand Wagoneer Overland Concept
Dit is het eerste concept op basis van de Grand Wagoneer dat op de Easter Jeep Safari wordt getoond. Hij is ontworpen om comfortabel te kamperen in de woestijn – of een andere wildbestemming naar keuze – en heeft 35-duimbanden die hem bijna 4 cm verhogen. Onder de motorkap brult de 3 liter grote Hurricane biturbo-zes-in-lijn met 510 pk. Natuurlijk is ook de carrosserie aangepast aan avontuurlijker gebruik, met een herziene voor- en achterkant, terwijl hij aan de voorkant een winch en laserlichten krijgt. Maar het meest originele kenmerk van de Jeep Grand Wagoneer Overland Concept is de installatie van een RedTail Overland Skyloft-zonnetent op het dak. De tent is gemaakt van stijf koolstofvezel, heeft glazen ramen en is uitgerust met een verwarmings- en aircosysteem, een internetverbinding, geïntegreerde verlichting en een matras voor twee personen. Ze is toegankelijk via een uitschuifbare ladder of via een luik in de cabine in plaats van het zonnedak achteraan. Alleen de twee voorstoelen bleven behouden, terwijl het achtercompartiment opnieuw werd ontworpen met schuiframen en speciale verlichting.
1978 Jeep Cherokee 4xe Concept
Het beste hebben we voor het laatst gehouden: een restomod van een Jeep Cherokee uit 1978 die de carrosserie van het oude model gebruikt, aangepast op het chassis van een Wrangler Rubicon 4xe. Hij wordt aangedreven door een 375 pk sterke plug-inhybride viercilinder en geeft zijn vermogen door aan old school zeventienduimwielen voorzien van BF Goodrich KM3-rubbers van 37 duim. Het klassieke gevoel is ook duidelijk in het interieur, met een 8-track-hifispeler rechtstreeks uit de jaren 70, terwijl de dakbekleding is versierd met graffiti en de interieurbekleding is aangepast in een flowerpowerstijl. Deze love machine is wel voorbehouden aan avontuurlijke koppels, want hij biedt slechts twee zitplaatsen en een grote laadbak met rolbeugel die wordt overdekt door een hardtop.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!