Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Elation Freedom vervoegt Lotus, Pininfarina en Rimac

Geschreven door Klaas Janssens op 07-02-2021

De doorbraak van de elektrische auto heeft geen negatieve impact op het segment der supercars. Eerder integendeel; de Lotus Evija, de Pininfarina Battista en de Rimac C-Two krijgen het gezelschap van deze bijna 2.000 pk sterke Elation Freedom.

Elation Hypercars is een Californische start-up die uit de grond gestampt werd door Carlos Satulovsky en Mauro Saravia. Hun bedoeling: de eerste, volledig elektrische supercar van de Verenigde Staten bouwen. Bij de ontwikkeling van de Freedom zijn ze niet over een nachtje ijs gegaan, want Elation Hypercars zou samengewerkt hebben met ingenieurs die hun strepen verdienden in de Formule 1 en tijdens de 24 uur van Le Mans.

100% elektrisch

De Elation Freedom staat op een uit koolstofvezel opgetrokken monocoque die slechts 82 kilogram zou wegen en een T-vormig accupakket in de centrale structuur integreert. Die lithium-ionbatterijen hebben een capaciteit van 100 of van 120 kWh, goed voor een rijbereik van respectievelijk 475 en 650 kilometer. Elation voorziet verschillende varianten, gaande van een 1.435 pk sterk basismodel met drie elektromotoren tot een 1.930 pk sterke topversie met vier elektromotoren. Die laatste heeft aan 1,8 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te zoemen en zou een topsnelheid van 418 km/u bereiken.

Elation Hypercars Freedom

Het met actieve aerodynamica en vleugeldeuren gezegende koetswerkdesign doet wat aan het lijnenspel van de Lotus Evija denken. Het interieur zou geïnspireerd zijn door de cockpit van een jachtvliegtuig en combineert een digitale infotainmentomgeving met een minimalistisch ontwerp dat weldadig leder combineert met naakte carbon. Aan de Elation Freedom hangt een prijskaartje van 1,75 miljoen euro, maar de Amerikanen vergeten er wel bij te vertellen wanneer de eerste exemplaren klaar zouden zijn.

Ook met V10?

Elation Hypercars vermeldt ook een versie met klassieke verbrandingsmotor. Die heet Freedom Iconic en gebruikt de tot 765 pk opgevoerde 5,2 liter-V10 van Audi en Lamborghini. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 2,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 386 km/u. Met een prijskaartje van 1,9 miljoen euro wordt de Iconic duurder dan de elektrische Freedom. Als hij uit de conceptfase geraakt....

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten