Land Rover voert tests uit met een vloot van zeven elektrische Defenders. In deze terreinwagens zonder verbrandingsmotor ligt een blok van 70 kW (94 pk) en 330 Nm. De automatische overbrenging heeft één enkele versnelling en bestaat uit een reductiebak. Ze wordt gecombineerd met de vierwielaandrijving van de klassieke Defender met vergrendelbaar differentieel. Daarenboven krijgen deze elektrische Defenders een aangepaste versie van het Terrain Response-systeem van de Land en Range Rovers.
De elektrische Defender heeft een rijbereik van 8 uur tijdens traag terreinrijden en 80 kilometer op de weg. De lithium-ionbatterij van 300 V heeft een capaciteit van 27 kWh. Volledig herladen neemt vier tot tien uur in beslag. De vierwielaandrijver is eveneens uitgerust met een remenergierecuperatiesysteem dat daarenboven 30 kW aan elektriciteit kan produceren wanneer de Hill Descent Control ingeschakeld is. De elektrische Defenders wegen 100 kilogram meer dan hun tegenhangers met dieselmotor.
Land Rover maakt gebruik van deze zeven testwagens om de technologie te valideren en na te gaan hoe ze later geïmplementeerd moet worden in zijn modellen. Zelfs al staat de productie nog niet voor onmiddellijk in de planning. De zaak wordt door de ingenieurs in ieder geval serieus genomen. De Defenders hebben op de weg al een aanhangwagen van twaalf ton moeten trekken op een helling van 13 procent en door een waterbak van 800 millimeter diep moeten rijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!