Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Estrema Fulminea: elektrische hypercar van 2.040 pk

Geschreven door Frédéric Kevers op 07-05-2021

Automobili Estrema wil de gevestigde hypercar-waarden opschudden met zijn 2040 pk sterke, volledig elektrische Fulminea. Na de schetsen krijgen we nu ook de eerste foto's van de auto in het echt.

Automobili Estrema is een nieuw Italiaans elektrisch hypercarmerk. Het is opgericht door Gianfranco Pizzuto, ex-aandeelhouder van Fisker, en stelt nu zijn eerste creatie voor: de Fulminea, een elektrische hypercar met 2040 pk. Maar wat kan deze zoveelste hypercarfabrikant brengen dat nog niet eerder is gedaan?

Elektrisch superlatief

Natuurlijk bevindt de Fulminea nog slechts in het stadium van digitale renderings en hoogdravende beloften over zijn technische kenmerken. Oordeel zelf: 2040 pk, 4-wielaandrijving, 1.500 kilo en 0-320 km/u in minder dan 10 seconden. De sprint van 0 naar 100 zou niet meer dan 2 seconden mogen duren, terwijl de topsnelheid 347 km/u bedraagt. Spectaculair, dat is zeker, maar nogal banaal tussen de talloze aankondigingen van hypercars van hetzelfde soort. Elke week is er een nieuw merk, maar deze keer is er een detail dat echt een verschil zou kunnen maken.

Automobili Estrema Fulminea 2021

Solidstatebatterij

Terwijl de Fulminea Lotus Evija-achtige kracht, een indrukwekkende acceleratie en een relatief beperkt gewicht belooft, zal zijn ware troef de batterij zijn. Het geheim is zijn solidstatebatterij, waardoor het de eerste 'productie'-auto zou zijn die deze technologie gebruikt. De solidstatebatterij heeft een hogere energiedichtheid dan conventionele lithium-ionbatterijen en is daardoor compacter en lichter voor dezelfde capaciteit.

De solidstatebatterij van de Estrema Fulminea weegt slechts 300 kilo en heeft een capaciteit van 100 kWh, genoeg om een actieradius van 520 km te beloven in de WLTP-cyclus. Volgens de Italiaanse constructeur is het doel om de batterij in 15 minuten tijd van 10 naar 80% te kunnen bijladen. De leveringen zouden in de tweede helft van 2023 starten, voor een prijs van ongeveer 2,32 miljoen euro. Er worden maar 61 exemplaren geproduceerd, dit is dus geen auto voor het volk...

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten