Een van de grootste frustraties van de hedendaagse autokoper zijn de razendsnel veranderende regels die ervoor zorgen dat hun nieuwe wagen duurder wordt (omwille van de fiscaliteit), niet overal meer mag rijden (lage-emissiezones) en snel in waarde daalt (herverkoopwaarde occasiemarkt). En dat zette de Universiteit van Aken aan het denken.
Wat als we nu eens een auto zouden ontwikkelen die je kan aanpassen aan het tijdsgewricht, zodat je er bij wijze van spreken eeuwig mee zou kunnen rijden? Zo gezegd, zo gedaan. Want het door Günter Schuh geleide ontwikkelingsteam van de Duitse universiteit kwam met deze e.Volution Space op de proppen.
Hybride wordt elektrisch
De e.Volution Space is een 4,02 meter lange en190 pk sterke SUV met een hybride aandrijflijn die twee elektromotoren combineert met een batterijpakket van 40 kWh enerzijds en met een tweecilindermotor op LPG die als range extender fungeert. Het accupakket is goed voor een rijbereik van 150 à 200 kilometer, de verbrandingsmotor doet daar nog eens 250 kilometer bovenop.
Maar over vijf jaar gebruikt diezelfde e.Volution Space andere technologie om zich voort te bewegen, want dan maakt het bestaande aandrijfgeheel plaats voor een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit - goed voor een rijbereik van 750 kilometer. Want dat is het mooie aan het recyclageconcept achter deze e.Volution Space: elke 5 jaar krijgt hij een upgrade die hem technologisch bij de les houdt, zonder dat je ook de rest van de auto moet inwisselen.
Software en hardware
Dat is het concept achter deze e.Volution Space, dat hij elke vijf jaar een update krijgt van zowel de software als de hardware. Met de bedoeling de carrière van deze SUV tot minstens 50 jaar te rekken. De elementen die onderhevig zijn aan veroudering (door slijtage, maar ook door de veranderende wetgeving), worden gewoon vernieuwd of vervangen. De onderdelen die vervangen worden, krijgen ook een tweede leven - zo kunnen de accu's na 20 jaar gebruikt worden als thuisbatterij.
Dan hebben we het niet alleen over de aandrijving, ook de displays, de sensoren, de boordcomputers, de verlichting, stoelen en noem maar op. De e.Volution Space staat op een aluminium chassis en gebruikt een thermoplastisch koetswerk, dat de gereedschapskosten met 80% zou reduceren. Intussen de Universiteit ook bezig zijn met een langere versie van de e.Vision Space en met de e.Vision Meta Shuttle, die hetzelfde principe van circulaire economie hanteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!