Porsche kwam met een verrassing naar Genève door een op zijn zachtst gezegd originele conceptcar te onthullen. Het gaat om de Mission E Cross Turismo, die tegelijk op de elektrische en de SUV-golf van het merk wil surfen. Het is dus een kameleonmodel, dat halverwege zit tussen de Cayenne (hij is liefst 4,95 meter lang) en de Panamera…
Elektrisch
De Cross Turismo is in de eerste plaats een Mission E en dus volledig elektrisch. De twee synchrone motoren met permanente magneet ontwikkelen een gecombineerd vermogen van meer dan 600 pk (440 kW), waardoor hij van 0 naar 100 km/h optrekt in minder dan 3,5 seconden en van 0 naar 200 km/h in 12 seconden. Het vermogen wordt overgebracht via een actieve vierwielaandrijving in combinatie met het Porsche Torque Vectoring (PTV), dat het koppel tussen de linkse en rechtse wielen verdeelt. Het accupakket kan tot 800 Volt aan, waardoor hij 400 kilometer (NEDC-) rijbereik kan recupereren in slechts 15 minuten. Bovendien zijn er meerdere laadmogelijkheden, via CCS of inductie (draadloos).
Veelzijdigheid
De CUV Mission E Cross Turismo belooft dat hij zich aan alle situaties kan aanpassen. Hij biedt vier echte zitplaatsen en allerlei slimme details. De neerklapbare achterbank laat je de kofferruimte optimaliseren, terwijl die laatste bovendien een systeem met rails en riemen heeft zodat je voorwerpen kan fixeren. Maar een van de belangrijkste vernieuwingen van de Mission E Cross Turismo is het nieuwe weergave- en controlesysteem, met onder meer een scherm voor de bestuurder dat de blik volgt (met een in de binnenspiegel geïntegreerde camera). Op die manier kan bijvoorbeeld de informatie die de bestuurder het meest interesseert naar voren worden gehaald. Slim gezien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!