Mary Barra, CEO van General Motors (GM): "We geloven sterk in onze toekomst als het gaat om EV's en niet alleen om voertuigen. De kracht en flexibiliteit van ons Ultium-accusysteem opent deuren voor vele toepassingen, waaronder luchtmobiliteit. »
Ter herinnering: een vliegende taxi is een vliegtuig dat verticaal kan opstijgen en landen, aangedreven door elektromotoren die propellers of rotoren aandrijven. Hoewel het idee ingenieus is en de verkeersopstoppingen op de weg zou verminderen, zou het gebruik van luchtcorridors op lage hoogte echter "verkeersopstoppingen" in de lucht kunnen veroorzaken.
Tot nu toe vormen het prerogatief van particuliere ontwikkelaars en investeerders, die al tal van grootschalige tests hebben uitgevoerd, de commercialisering op industriële schaal en de rentabiliteit die daaruit zou moeten voortvloeien, nog steeds een probleem. De markt blijft echter potentieel levendig en interesseert talrijke constructeurs, GM sluit zich aan bij Hyundai, Toyota, Daimler, Geely Automobile of de VW-groep. De eerste genoemde is, bijvoorbeeld, het maken van een gemeenschappelijke zaak met Uber Technologies met een investeringsplan voor de ontwikkeling van de stedelijke luchtmobiliteit tussen nu en 2025 voor een bedrag van 1,5 miljard dollar.
Elon Musk - Tesla's CEO - is er van zijn kant van overtuigd dat de ontwikkeling van krachtigere accu's de elektrische luchtvaart binnen 3 of 4 jaar zal doen opstijgen, met alle vooruitzichten die dit voor vliegende taxi's zou openen. In de Verenigde Staten is de eerste steen gelegd door het World Economic Forum en de stad Los Angeles, die een lijst met principes hebben gepubliceerd om de inzet van de stedelijke luchtmobiliteit in de Verenigde Staten te ondersteunen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!