De GMC Granite, die werd onthuld op het autosalon van Detroit, is voor één keer geen gigantische pick-up, SUV of bestelwagen. Hij is een kruising tussen een compacte SUV en een minivan. Dat is een première voor GM's bestelwagenbouwer. De 4.097 millimeter korte crossover kan zonder problemen door de stad rijden maar voelt zich net zo goed in zijn sas bij een wandeling op het platteland in het weekend, wat hij wil benadrukken met een kompas in het dashboard. Onder de motorkap van de erg moduleerbare concept schuilt een 1.4-turbomotor die is gekoppeld aan een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling. Een versnelling kiezen gaat niet via een klassieke pook maar wel door aan een draaiknop te draaien.
De Granite is bezweken voor de trend van de tegenovergesteld openzwaaiende deuren. Het interieur is ruim, ondanks de compacte buitenmaten, dankzij een wielbasis van 2.631 millimeter. De stoelen kunnen in allerlei richtingen worden verplaatst. Zo kunnen de rechtse voor- en achterstoel naar de middenconsole worden weggeklapt om een lang laadvlak vrij te maken. De laadruimte omvat diverse compartimenten zodat een en ander discreet kan worden opgeborgen. En een volwaardige mountainbike past zonder probleem in de koffer.
Met zijn robuuste en hoekige look wil de Granite duidelijk maken dat hij bij de GMC-familie hoort. Ook het radiatorrooster en het interieur verwijzen duidelijk naar zijn bloedband. Een kleine technologische innovatie is de weergave met organische elektroluminescente diodes voor de airco, de navigatie en de multimedia. GMC is er nog niet helemaal uit of het de Granite gaat bouwen, maar neemt het idee in elk geval zeer ernstig in overweging.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!