Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Green GT Twenty-4

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-05-2009

Het Zwitserse Green GT wil tegen 2012 of 2013 deelnemen aan de 24 Uren van Le Mans met een elektrische auto. Maar eerst brengen ze de elektrische supersportwagen Twenty-4 op de markt in 2011.

De Green GT Twenty-4 zou tegen 2011 op de weg moeten verschijnen in een beperkte reeks. De slechts één ton wegende supercar wordt aangedreven door twee elektromotoren van elk 150 kW, wat in totaal overeenkomt met ongeveer 406 pk. De sprint naar 100 km/h moet in elk geval in minder dan vier seconden achter de rug zijn en een topsnelheid van 300 km/h ligt binnen bereik. De Twenty-4 wordt zowel aangeboden als volledig elektrische auto (plug-in) of met een brandstofcel die elektriciteit wint uit waterstof. De auto op de foto's is een studie die werd gemaakt door een ploeg van de designschool van Valenciennes. Het ontwerp ziet er in elk geval verleidelijk en zou quasi definitief zijn. Als basis zijn de studenten van de school vertrokken van het chassis van het prototype.

De ingenieurs en technici van Green GT in Lausanne zijn daarnaast op dit moment bezig om een volledig elektrische racewagen te testen op de rollenbank. Naast de supercar wil het Zwitserse merk namelijk ook een monotype racecategorie uit de grond stampen. Tegen eind dit jaar start de productie van 20 tot 25 prototypes. De racewagen heeft een koolstofvezelcomposiet chassis, een koetswerk in glasvezel en magnesium velgen. Daardoor weegt hij slechts 860 kilo. Twee synchrone driefasige elektromotoren van 100 kW met vloeistofkoeling zorgen voor de aandrijving. Het bedrijf uit Lausanne heeft zelf de differentieelkast en de elektronische sturing met de naam "Electric Racing Power Control" ontwikkeld. De motor wordt gevoed door twee lithium-ionbatterijen van 30 kW. Ultrafijne zonnepannelen van 12V leveren de nodige energie voor de boordelektronica, de pompen en het dashboard. Green GT belooft een potentieel dat overeenkomt met dat van een verbrandingsmotor van 350 tot 400 pk. Het koppel bedraagt meer dan 2.000 Nm. Daardoor kan de racer naar 100 km/h sprinten in minder dan 4 seconden en een top halen van 275 km/h.

Ten slotte hoopt Green GT met al deze initiatieven ook de FIA en vooral de ACO (die de 24 Uren van Le Mans organiseert) te overtuigen om een elektrische categorie toe te voegen aan de beroemde uithoudingsrace nabij Parijs. De Zwitsers hopen de racers met verbrandingsmotoren te mogen aanvallen vanaf 2012 - 2013. De bedoeling zou zijn om het mogelijk te maken om tijdens pitstops een nieuw, volledig opgeladen batterijpak te mogen installeren, of, nog ambitieuzer, om een waterstoftank te voorzien die de auto's de volle 24 uur energie kan leveren.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten