In deze digitale tijden en door de Covid-19-pandemie moest Honda wel innoveren voor de presentatie van de conceptversie van de 11e generatie Civic. Het model werd namelijk voorgesteld op het streamingplatform Twitch om de beoogde jonge doelgroep in de VS aan te spreken. De voorgestelde Civic is de 4-deursversie, die zeer populair is in de VS en in dit geval een stuk braver is getekend dan de huidige generatie. Weg zijn de anime-achtige gimmicks, ze hebben plaats gemaakt voor een meer traditioneel en premium design.
De jeugd in het vizier
Om aan de verwachtingen van zijn beoogde doelpubliek te voldoen, legt de 11e generatie Honda Civic de nadruk op dynamisme, met een nieuw en sportiever chassis, krachtigere én zuinigere motoren en een meer geavanceerde technologie aan boord die voor betere connectiviteit en actieve en passieve veiligheid zorgt.
Mens en machine
Voor deze nieuwe Civic heeft Honda de 'Man-Maximum, Machine-Minimum'-filosofie toegepast, dat het design en de technologie in dienst stelt van de bestuurder en zijn passagiers. De designers hebben wel de basisprincipes van de Civic gerespecteerd met een 'slank en licht' koetswerk - waarvan ze duidelijk waren weggegaan met de 10e generatie - gekenmerkt door een lage motorkap en voorspatborden, evenals een lage schouderlijn. Er is ook veel aandacht besteed aan de bovenkant van het koetswerk om de zichtbaarheid te maximaliseren. Het resultaat staat in schril contrast met de huidige generatie, door meer een allemansvriend te willen zijn, maar hij krijgt toch een zekere elegantie die meer premium en minder manga uitstraalt, ook al herhalen enkele elementen zich, zoals het ruitje aan de C-stijl.
Het interieur kent een grotere revolutie en krijgt een dashboard dat de moderniteit lijkt te ontdekken en volledig breekt met het verleden. Pure lijnen, een horizontaal uitgestrekt dashboard en een aanraakscherm van 9 duim dat bovenop de middenconsole is geplaatst, met drie fysieke bedieningsknoppen voor belangrijke functie. Zou de inspiratie van bij de Mazda 3 komen? Er zit wat meer geometrie in, maar dan nog is het geen slecht idee om een goed voorbeeld te volgen. Het instrumentenpaneel wordt volledig digitaal.
Natuurlijk staan de veiligheid en connectiviteit in het middelpunt van de belangstelling en genieten ze van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied. Honda Sensing groepeert alle actieve veiligheidstechnologie en rijhulpmiddelen voor de bestuurder. Daarbovenop krijgt de Civic nieuwe airbags met een meer resistente structuur voor een betere bescherming voor de inzittenden en voetgangers in het geval van een botsing. Een grotere stijfheid komt ook een andere belangrijke kwaliteit van de Civic ten goede: zijn rijplezier en weggedrag. Het is nog even afwachten hoe dit alles zich vertaalt in de Europese versie van de 11e generatie Civic, die meestal een eigen design krijgt, al zouden de grote lijnen vergelijkbaar moeten blijven. De lancering staat gepland voor 2021, maar we weten nog niets van de motorisaties of de transmissies die aangeboden zullen worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!