Ook Honda maakt de switch naar elektrische voertuigen. In Europa willen ze vanaf 2022 nog enkel modellen met een geëlektrificeerde aandrijflijn aanbieden, vanaf 2040 moet het hele gamme uit elektrische wagens bestaan. In China wordt die EV-transitie reeds in 2030 gemaakt, wat meteen verklaart waarom de onder de e:N-noemer verzamelde conceptcars zich in de eerste plaats op de Volksrepubliek richten. Maar de technische basis zal Honda ook gebruiken voor zijn Europese EV's.
Tesla Cybertruck
Concreet gaat het om drie conceptcars die op een modulair e:N-platform bouwen dat zowel voor-, achter- als vierwielaandrijving mogelijk maakt. Om de mogelijkheden van die variabele basis te tonen, presenteert Honda zowel een Coupé als een SUV en een GT. In tegenstelling tot de Honda E krijgen ze geen nostalgisch lijnenspel, maar een scherp gesneden koetswerkontwerp dat een volledig nieuwe designtaal spreekt. Zou de Tesla Cybertruck als inspiratiebron van het designteam gediend hebben?
Elektrische HRV
Naast die drie conceptcars toonde Honda ook twee elektrische varianten van de nieuwe HRV: de e:NS1 en de e:NP1, die voor de Chinese markt gebouwd zullen worden door respectievelijk Dongfeng en GAC. Dat zijn twee Chinese constructeurs waarmee Honda een joint-venture heeft. Die elektrische Honda HRV-modellen zouden beschikbaar zijn met 182 of 204 pk en zouden rekenen op een batterijpakket van 69 kWh, maar komen vooralsnog niet naar Europa. Bij ons wordt de nieuwe Honda HRV aangeboden als hybride.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!