Een koetswerkstructuur in composietmaterialen en een hybride aandrijving met een gerobotiseerde negenbak met dubbele koppeling: dat zijn de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Honda NSX. Of liever de Acura NSX, want het prototype werd onthuld op Amerikaanse bodem, waar de Japanse constructeur dat luxemerk gebruikt. Centraal achterin ligt een biturbo-zescilinder in een V van 75 graden, maar dat is niet alles. Zo worden de voorwielen aangedreven door twee elektromotoren. Een derde elektromotor zit achterin, tussen de verbrandingsmotor en de overbrenging, een nieuwe gerobotiseerde negenbak met dubbele koppeling.
25 jaar geleden innoveerde de toenmalige NSX met zijn koetswerkstructuur van aluminium. De nieuweling gebruikt lichte maar bijzonder stijve composietmaterialen voor zijn structuur, een open middenframe. Het bestaat uit aluminium, staal met ultrahoge treksterkte en andere geavanceerde materialen, zoals koolstofvezel. Bovendien werd gewicht bespaard door de jongste innovaties op het vlak van giettechnologie. Zo moest aluminium worden gecombineerd met nieuwe composietmaterialen. Binnenin wordt het dashboard gecombineerd door een tft-scherm.
Deze conceptcar moet vooral de definitieve proporties en het definitieve design van de NSX voorstellen. De supersportieve coupé wordt 4.470 millimeter lang, waarmee hij 80 millimeter langer is dan de conceptversie uit 2013. Hij is ook 25 millimeter breder en 15 millimeter hoger geworden (1.940 en 1.215 millimeter). De wielbasis groeide met 20 millimeter en is nu 2.630 millimeter lang. De Honda-designers hebben de zijdelingse luchtinlaten behouden als NSX-signatuur. Een luchtinlaat achteraan voedt de motor, maar dient ook om de luchtstroom over het dak te geleiden om de neerwaartse druk te vergroten. Na deze voorstelling in Detroit (van 12 tot 25 januari) komt de NSX naar Europa met een Honda-badge.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!