Hyundai stelt op het salon van Seoel de Elantra LPI Hybrid voor. Die auto heeft onder de motorkap een parallelhybride aandrijflijn met een elektromotor die ook als generator dienst doet. De aandrijflijn bestaat uit een 1.6-viercilinder die op lpg werkt, een elektromotor van 15 kW en 105 Nm en een CVT-versnellingsbak. De elektromotor zit tussen de viercilinder en de automaat. Nieuw voor een hybride is niet alleen dat de verbrandingsmotor op gas loopt, maar ook dat Hyundai een beroep doet op lithium-polymeerbatterijen, die worden geleverd door LG Chem. De CO2-uitstoot van de gezinsberline bedraagt slechts 102 g/km.
In tegenstelling tot een traditionelere auto heeft de Elantra HEV geen alternator. Die is vervangen door een DC/DC-omvormer om energie te sparen. Omdat de CVT-automaat geen koppelomvormer heeft, was het nodig om een wegrijhulp voor op hellingen te monteren. Voorlopig wil Hyundai de hybride Elantra, die in Korea Avante heet, enkel in eigen land commercialiseren, maar hij zou net zo goed kunnen worden uitgevoerd naar andere markten waar lpg wijdverspreid is. Daarnaast heeft Hyundai een hybride versie van de volgende Sonata in de steigers staan die tegen 2010 op de markt komt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!