Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Hyundai i-Flow

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-03-2010

De i-Flow, die voorgesteld wordt op het salon van Genève, is niet zomaar een showcar. Hyundai ziet deze dieselhybride namelijk als voorbode voor de nieuwe i40, de opvolger van de Sonata.

De Hyundai i-Flow is de eerste dieselhybride ontwikkeld door het Zuid-Koreaanse merk. Deze conceptcar laat een verbruik optekenen van 3 liter per 100 km, of 85 g/km CO2. De verbrandingsmotor is nieuw en heeft een cilinderinhoud van 1,7 liter en een meerfasige turbo. Hij wordt bijgestaan door een elektrische motor die gevoed wordt door een lithium-ionbatterij. Voor de overbrenging staat een gerobotiseerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling in.

De Koreaanse ingenieurs hebben een systeem ontwikkeld dat de restwarmte recupereert om de batterij te voeden, bovenop de remenergierecuperatie. Zo kan de helft van de elektrische energie die de i-Flow bij 80 km/h verbruikt (250 watt), gerecupereerd worden door een thermo-elektrische generator die geplaatst is in de uitlaatcollector.

Om het geheel lichter te maken doen de stoelen en de middenconsole een beroep op lichte materialen ontwikkeld door BASF. Voor de stoelen gebruikt BASF Steron, terwijl het dashboard bekleed is met een sprayafwerking, Elastoskin genaamd. De Duitse toeleverancier werkte ook mee aan de hybridetechnologie. Op het dak heeft Hyundai halfdoorzichtige zonnecellen aangebracht.

Deze wagen uit het D-segment werd getekend in Rüsselsheim in Duitsland en doet zich voor als vierdeurscoupé. Hij is 4,78 meter lang met een wielbasis van 2,80 meter, terwijl hij 1,85 meter breed en 1,42 meter hoog is. Zijn Cx van 0,25 bewijst dat hij zeer aerodynamisch is. Niet alleen de stijl van de i-Flow, maar ook zijn technologie zal dienstdoen voor de toekomstige i40, de opvolger van de Sonata.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten