Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Hyundai Ioniq wordt HyperEconiq

Geschreven door Jean-François Christiaens op 16-10-2017

Op de SEMA-tuningshow van Las Vegas stelt Hyundai een extreem zuinige versie voor van zijn recente hybride Ioniq. Origineel is dat hij niet alleen minder verbruikt, maar tegelijk ook een sportieve aankleding krijgt.

Hyundai heeft zich al eens aan een “EcoSport”-avontuur gewaagd met een i30 diesel aangekleed met een sportieve koetswerkkit. Vandaag breidt de Koreaanse reus het concept nog wat verder uit door op de SEMA in Las Vegas, het onmisbare jaarlijkse evenement voor tuningliefhebbers, een conceptcar voor te stellen met de naam HyperEconiq. Die wil een getuned koetswerk combineren met een ultralaag verbruik. De brave Ioniq Hybrid die als basis heeft gediend, ziet zijn normverbruik zakken met 1,1 l/100 km terwijl zijn look veel gespierder is geworden dankzij een specifieke koetswerkkit ontwikkeld door het Californische Bisimoto.

Minder dan 3 l/100 km

Om de show te stelen staat de HyperEconiq op 19-duimvelgen en kreeg hij rondom schorten gemaakt in koolstofvezel (net zoals de velgen, overigens). Een origineel detail van dit staaltje eco-tuning dat hem onderscheidt van alle andere geweld dat zo uit de Fast&Furious-filmreeks ontsnapt lijkt: de achterste wielkasten zijn bedekt met een bekleding in koolstofvezel. Dat is een efficiënte manier om de stroomlijn te verbeteren. Bij tuning hoort ook een herwerkte motor. In dit geval is vooral de elektromotor aangepakt om de efficiëntie te vergroten. Het eindresultaat van alle aanpassingen is een Ioniq hybride die op de (veel strengere) Amerikaanse normverbruikscyclus zijn dorst ziet verminderen van 4,0 naar 2,9 l/100 km.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten