Hyundai heeft zich al eens aan een “EcoSport”-avontuur gewaagd met een i30 diesel aangekleed met een sportieve koetswerkkit. Vandaag breidt de Koreaanse reus het concept nog wat verder uit door op de SEMA in Las Vegas, het onmisbare jaarlijkse evenement voor tuningliefhebbers, een conceptcar voor te stellen met de naam HyperEconiq. Die wil een getuned koetswerk combineren met een ultralaag verbruik. De brave Ioniq Hybrid die als basis heeft gediend, ziet zijn normverbruik zakken met 1,1 l/100 km terwijl zijn look veel gespierder is geworden dankzij een specifieke koetswerkkit ontwikkeld door het Californische Bisimoto.
Minder dan 3 l/100 km
Om de show te stelen staat de HyperEconiq op 19-duimvelgen en kreeg hij rondom schorten gemaakt in koolstofvezel (net zoals de velgen, overigens). Een origineel detail van dit staaltje eco-tuning dat hem onderscheidt van alle andere geweld dat zo uit de Fast&Furious-filmreeks ontsnapt lijkt: de achterste wielkasten zijn bedekt met een bekleding in koolstofvezel. Dat is een efficiënte manier om de stroomlijn te verbeteren. Bij tuning hoort ook een herwerkte motor. In dit geval is vooral de elektromotor aangepakt om de efficiëntie te vergroten. Het eindresultaat van alle aanpassingen is een Ioniq hybride die op de (veel strengere) Amerikaanse normverbruikscyclus zijn dorst ziet verminderen van 4,0 naar 2,9 l/100 km.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!