Als Hyundai overschakelt op elektrisch en waterstof, moet de N-sportdivisie volgen. Toch wil het sportieve submerk het op zijn eigen manier aanpakken, om de kernwaarden van N niet uit het oog te verliezen: bochtenmachines, circuitvaardigheid en dagelijkse sportwagens. Om te tonen in welke richting Hyundai N aan het denken is, presenteert het vandaag twee conceptcars en komt het met nog een belofte: de Ioniq 5 N komt in 2023.
RN22e
De Hyundai RN22e is in feite een Ioniq 6 N, maar de naam (voor 'Rolling lab of N brand developed in 2022 with EV performance') moet duidelijk maken dat het hier nog om een conceptcar gaat, en niet om een productieversie. Met 'Rolling lab' bedoelt Hyundai trouwens dat deze conceptcars gebruikt zullen worden om de verschillende technologieën te ontwikkelen die in de wagens worden gebruikt. De RN22e is een traditionele batterij-elektrische wagen, met twee motoren en vierwielaandrijving, 585 pk en 740 Nm en de 77,4 kWh-batterij uit de straatversie van de Ioniq 6. Inderdaad, exact dezelfde specs als de Kia EV6 GT.
Het verschil zit hem vooral in enkele aanpassingen om de dynamiek van het model te verbeteren, ondanks het hoge gewicht dat een BEV met zich meebrengt. Zo is er torque vectoring via een dubbele koppeling om het vermogen naar het optimale wiel te sturen in de bocht. De RN22e is voorzien van extra koeling en van 400 mm grote remschijven met 4 zuigers per klauw. In het interieur krijg je extra geluid, N Sound+, voor extra beleving tijdens het rijden. Er is zelfs een kunstmatige schokje aanwezig om een versnellingsbak te simuleren. Tenslotte is er nog een bodykit toegevoegd die de RN22e lager bij de grond zet, maar ook de koeling en de downforce verbetert.
N Vision 74
De Hyundai N Vision 74 is een meer onderscheidend model. Allereerst qua design: hij is gebaseerd op de Pony Coupé-concept uit 1974, al is hij wel flink groter dan dat kleine coupeetje: 4.952 mm lang en 1.995 mm breed. Die ruimte is nodig om de speciale aandrijflijn te huisvesten: het is een brandstofcelhybride. Dat betekent dat er zowel een batterij van 62,4 kWh en een brandstofcel op waterstof aanwezig is. Daarmee is er zowel een hele hoop power voorhanden (680 pk en 900 Nm dankzij twee elektromotoren op de achterwielen), maar kan er ook een rijbereik van 600+ km behaald worden.
Over de productie van deze modellen rept Hyundai nog geen woord, al lijkt het logischer dat de RN22e in productie gaat als Ioniq 6 N. De N Vision 74 heeft minder kans volgens ons.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!