Tijdens het evenement Spa-Classic (dat plaatsvond op het circuit van Francorchamps in het weekend van 25 mei) is een rijdend prototype van de Imperia GT gepresenteerd. Het prototype kwam tot stand na in totaal 21.000 werkuren. De Luikse ingenieurs moesten namelijk een specifieke overbrenging ontwikkelen voor hun hybridemodule. Die bestaat uit een asynchrone elektrische motor met een vermogen van 100 kW (136 pk) en de 1.6 turboviercilinder met 212 pk die we ook kennen uit de Mini JCW.
De wagen kreeg een koetswerk uit koolstofcomposiet dat rust op een buizenchassis. De sprint van 0 tot 100 km/h neemt in hybridemodus nauwelijks 4 seconden in beslag, in elektrische modus is dat 6 seconden. Het maximale rijbereik in elektrische stand is 70 kilometer. De batterij kan vervolgens via een simpel stopcontact in de muur opgeladen worden. In hybridemodus drijft de brandstofmotor de wagen aan en laadt hij tegelijkertijd de batterij op. Volgens de constructeur bedraagt het normverbruik 1,9 l/100 km.
Imperia, een prestigieus merk uit het gouden tijdperk van de Belgische automobielindustrie aan het begin van de twintigste eeuw, sloot 54 jaar geleden zijn deuren. Het merk kwam in 2008 opnieuw op de voorgrond met de eerste virtuele beelden van de 'roadster', waarna het in 2011 op het autosalon van Brussel verscheen met een schaalmodel van de plug-in hybride. De eigenaar van het merk bevestigt zijn voornemen om de Imperia GP in 2013 op de markt te brengen voor een prijs van 100.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!