Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Jaguar C-X16

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-09-2011

Jaguars concept C-X16 kondigt een nieuwe coupé aan. Hij geeft ook een idee van de toekomstige stijl van het merk met de roofkat. De knop op het stuurwiel activeert een boost-effect via een elektromotor.

De Jaguar C-X16 kondigt de komst aan van een coupé die compacter is dan de XK. Deze nieuweling heeft de motor voorin en drijft de achterwielen aan. De 3.0-V6 onder de motorkap levert 380 pk (280 kW) en 450 Nm. Dit blok wordt drukgevoed door een compressor en kan worden ondersteund door een elektromotor van 70 kW (95 pk) en 235 Nm. Die laatste kan bij bijvoorbeeld inhaalmanoeuvers worden gedwongen om volop mee te duwen door een druk op de rode knop op het stuurwiel.

De elektromotor kan de coupé ook aandrijven zonder dat de V6 moet worden aangesproken, maar dan wel bij snelheden tot maximum 80 km/h. Het lithium-ionbatterijpakket van 1,6 kWh is achter de stoelen gemonteerd en wordt herladen door remenergie te recupereren. De motor is gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat met een ingebouwde stop-startfunctie. De C-X16 sprint naar 100 km/h in 4,4 seconden. Hernemen van 80 naar 120 km/h neemt maar 2,1 seconden in beslag. De topsnelheid van de hybride coupé ligt op 300 km/h, terwijl het normverbruik toch maar 6,9 l/100 km bedraagt (CO2-uitstoot van 165 g/km).

De concept heeft een aluminium koetswerk dat de stijl van toekomstige Jaguar-modellen aankondigt. Zijn lijn wordt gekenmerkt door een uitgesproken colafles-vorm, met een rechthoekig radiatorrooster zoals op de C-X75. In het tweezits interieur, dat volledig in het rood is aangekleed, zitten de passagiers op stoelen in composietmateriaal, waarvan het midden van de rugleuning bovendien nog is versterkt met koolstofvezel. Een druk op de startknop wekt niet enkel de motor tot leven, maar activeert ook één voor één de verborgen schermen op de middenconsole. Rond het aanraakscherm staan sneltoetsen.

De airco is gekoppeld aan een dubbele intelligente ventilatie. Die laatste ontplooit zich uit het dashboard wanneer nodig. Ze verspreidt een koude of warme luchtstroom om het interieur snel op de gewenste temperatuur te brengen. Wanneer die is bereikt, trekt het systeem zich discreet terug. De middenarmsteun herbergt dan weer een vondst met de naam “Connect and View”, waarmee een smartphone eenvoudig kan worden gekoppeld en daarna via het centrale aanraakscherm kan worden bediend.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten