De afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van Jaguar Land Rover werkt aan een 'welzijnsstoel' voor de XJ. Die kan het hartritme en de ademhaling van de bestuurder analyseren om daaruit af te leiden wat zijn stressniveau en gezondheidstoestand zijn. Bij extreme stress of plotse gezondheidsproblemen zou de auto kunnen ingrijpen om een ongeval te vermijden. Met Mind Sense kunnen detectoren in het stuurwiel via de handen bovendien hersengolven oppikken. Het doel daarvan is om slaperigheid, dromerigheid of afleiding op te sporen.
Knop voorspellen
Parallel met die detectiesystemen wil Jaguar Land Rover bovendien de ergonomie en de interactiesnelheid met het infotainment verbeteren. Een voorspelmodus gebruikt camera's in de auto om de handbewegingen van de bestuurder te volgen en zo te voorspellen welke functie hij wil activeren nog voor de fysieke knop of het scherm effectief is aangeraakt. De eerste tests geven een winst in reactietijd van 22 procent aan, wat minder tijd betekent dat de ogen van de bestuurder niet op de weg zijn gericht.Haptisch pedaal
Een andere rijhulp waar op wordt gestudeerd is een haptisch gaspedaal. Dat kan trillen of weerstand bieden om met de bestuurder te communiceren. Zo kan het pedaal een signaal geven wanneer de legaal toegelaten snelheid wordt overschreden. Het kan ook vermijden dat je (te snel) accelereert wanneer er een obstakel is (een garagemuur, een auto in de file,...). Een trilling aan de voet van de bestuurder zou ook kunnen dienen als waarschuwing wanneer rijhulpsystemen zoals de antibotsradar of de dodehoeksensoren een gevaar detecteren. BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!