Indrukwekkende machines, die Eletre en Emeya. Maar ondanks hun prestatiepotentieel en rijdynamiek vloeken ze wel met de kernwaarden van Lotus, want die elektrische modellen zijn best groot en erg zwaar. Met de Theory 1 Concept wil de Britse sportwagenbouwer tonen dat ze hun roots niet vergeten zijn. Deze sportwagen heeft dan wel een elektrische aandrijving, tijdens de ontwikkeling stonden aerodynamische efficiëntie en een lichtgewicht ontwerp weer centraal.
Het wigvormige lijnenspel van de Theory 1 Concept haalt de designmosterd bij de iconische Lotus Esprit, maar de boemerangvormige koplampen, de uitklapbare achterspoiler en de spectaculaire deuren (die naar achteren en omhoog scharnieren) ogen erg hedendaags. Het interieur telt drie zitplaatsen, met een centrale bestuurderspost die geflankeerd wordt door twee passagiersstoelen - zoals de McLaren F1 en de GMA T.50, dus.
Elektrische Esprit
Het accupakket dat de Lotus Theory 1 Concept gebruikt, heeft een capaciteit van 70 kWh en belooft een rijbereik van een 400 kilometer. Het elektrische aandrijfgeheel heeft een systeemvermogen van 987 pk, toch een stuk minder dan de meer dan 2.000 pk machtige Lotus Evija. Maar de Theory 1 weegt wel 300 kilogram minder, waardoor de massa onder de 1,6 ton blijft steken.
Hoewel de prestaties indruk maken - de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 2,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 320 km/u - zou Lotus vooral gefocust hebben om het rijgedrag van de Theory 1 Concept. Om ook de beleving naar een hoger plan te tillen, zorgen de in de hoofdsteunen ondergebrachte luidsprekers voor een op maat geboetseerde soundtrack.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!