Met de Mila EV presenteert het Oostenrijkse Magna Steyr vooral een technisch platform dat snel door een constructeur in zijn gamma geïntegreerd kan worden. De concept-car in Genève is een elektrische auto, maar de mechanische basis kan even goed gebruikt worden voor een hybride module, een aardgasmotor of een waterstofmotor. Magna Steyr preciseert dat het platform flexibel genoeg is om voor verschillende modellen van eenzelfde merk te worden gebruikt. De Mila zelf noemt Magna Steyr "compromisloos, toekomstgericht, universeel en geschikt voor dagelijks gebruik". De productie kan zeer snel op gang gebracht worden en eenzelfde band kan meerdere types auto's produceren op deze basisstructuur. Hierdoor ontstaan er aanzienlijke schaalvoordelen.
De Mila EV die we in Genève gezien hebben is een compacte vijfdeurs van 4 meter lang met een wielbasis van 2,5 meter. Hij gebruikt een elektrische motor met 67 pk die gevoed wordt door een lithium-ion-accupakket. Het duurt 2,5 uur voor hij volledig opgeladen is en hij beschikt over een beperkt rijbereik van 150 km. Deze concept-car beschikt over zonnecellen op het glazen dak en aan de achteruitkijkspiegels is nog plaats voorzien voor camera's. De zijdelingse stroken dienen als elektronische sleutel, maar geven ook het accuniveau aan.
Magna Steyr kreeg overigens de bevestiging dat het de productie van de Mercedes G-Klasse behoudt. Het bouwt verder nog de Fiat 500C en vanaf 2011 ook de Porsche Boxster en Cayman. Ook de BMW X3 wordt door hen geassembleerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!