Binnenkort brengt Mazda de SkyActiv-X-architectuur op de markt. Die chassis- en motorevolutie wordt nu al voorgesteld in de conceptcar Kai op het salon van Tokio (nog tot 4 november). De vijfdeursberline wijdt een nieuwe benzineviercilinder in. Die onderscheidt zich door zijn ontsteking via compressie, maar wel gecontroleerd door een vonk, met de naam SPCCI. Dat is geen klein nieuws, want het werd nog niet eerder toegepast in een productiemotor.
Pionier
De naam van de 4,42 meter lange berline is Kai of 魁, wat ‘pionier’ betekent. Hij geeft duidelijk de richting aan van de volgende generatie van de Mazda 3. Dat blijkt uit het design, dat deze keer echter meer de nadruk legt op kracht. De ingenieurs van de autobouwer hebben hun SkyActiv-X-inspanningen niet beperkt tot de nieuwe motor. Ook het chassis is herwerkt om de dynamiek te versterken, maar ook om “de relatie tussen de auto en de bestuurder” te versterken, net zoals het comfort en de geluiddemping. Mazda belooft het evenwicht van een voorwielaandrijver. Dat moeten we nagaan wanneer het model tegen ten laatste 2019 op de markt komt.
Jinba Ittai-cockpit
Het interieur van de Kai Concept gebruikt een evolutie van het design en de ergonomie van de huidige modellen, dat Mazda ‘Jinba Ittai’ noemt, terwijl het koetswerkdesign ‘Kodo’ heet. De tweevolumeberline heeft een op de bestuurder gericht dashboard met een instrumentenbord met drie wijzerplaten en ventilatieroosters die recht voor hem staan. De designers hebben lege ruimtes gecreëerd rond de middenconsole, de deuren en het dashboard met “structurele vormen”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!