Het op de IAA voorgestelde prototype voor de hypersportwagen Mercedes-AMG Project One staat naast een F1-auto te blinken en is werkelijk uniek. Zijn techniek is gebaseerd op die van een Formule 1-wagen, en dan zeker de motor. Het gaat om de 1.6-V6 Turbo die centraal achterin is ingeplant en die 759 pk ontwikkelt voor een onvoorstelbaar hoog toerental (voor een straatauto) van 11.000 o/m. Hij is gekoppeld aan een gerobotiseerde achtversnellingsbak en doet zijn werk niet alleen, want hij wordt bijgestaan door 4 elektromotoren, zodat de auto op een totaalvermogen kan rekenen van 1.035 pk.
Hybride
De twee elektromotoren van 120 kW die de vooras aandrijven draaien tegen 50.000 o/m. De derde elektromotor is rechtstreeks verbonden met de V6. De vierde, met 90 kW, is geïntegreerd in de turbo om de turbine van de compressor tot 100.000 o/m op te voeren. De technologie wordt in het F1 ‘MGU-H’ genoemd. De lithium-ionbatterij van 800 Volt kan genoeg stroom opslaan om 25 kilometer zuiver elektrisch te rijden zonder de V6 aan te spreken.
Racemonster
De Project One is gebaseerd op een volledig koolstofvezel structuur en weegt minder dan 1.300 kilo, zodat ook de chronocijfers bij die van een eenzitter passen. De 0 naar 100 km/h is in 2,5 seconden achter de rug. Nog indrukwekkender is dat 200 km/h in minder dan 6 seconden op de teller staat. De topsnelheid ligt op 350 km/h. Dergelijke prestaties vereisen natuurlijk een heel aerodynamisch pakket, met onder meer de enorme achterspoiler. Om het monster te temmen, houdt de bestuurder een stuur vast uit de autosport. Het dashboard bestaat uit digitale tellers. De twee inzittenden zitten uiteraard in kuipstoelen en stappen in via vleugeldeuren.
Beperkt
De Project One wordt een productiemodel, maar wel in een erg beperkte reeks van 275 exemplaren. Elk van die auto’s kost 2,27 miljoen euro. Het heeft geen zin je naar de showroom te haasten, ze zijn al allemaal verkocht. Een paar bevoorrechten klanten zullen dus de sensaties van een F1 kunnen proeven terwijl ze met hun bolide gewoon over de openbare weg naar het circuit kunnen rijden. En ze moeten de buren niet storen omdat ze in alle stilte elektrisch de straat uit kunnen rijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!