Mercedes wil op termijn een beperkt aantal auto's produceren die voor hun aandrijving gebruikmaken van waterstof. In dat verband heeft de constructeur in het noorden van Zweden een B-Klasse getest. De ingenieurs wilden daar de wisselwerking bestuderen tussen de verschillende onderdelen bij vrieskou. Ze hebben ook het ESP-systeem aangepast aan de motor met brandstofcel, omdat de auto een ander rijgedrag aanneemt. De B-Klasse F-Cell zal de volgende twee jaar nog andere grondige tests ondergaan, want Mercedes wil tijdens de zomer van 2010 zijn eerste met behulp van waterstof elektrisch aangedreven seriemodel lanceren. Het zal gaan om een beperkte hoeveelheid auto's met een compacte en krachtige brandstofcel van de nieuwe generatie. Deze cel werd al voorgesteld in het conceptmodel F 600 Hygenius.
De elektrische motor van de B-Klasse F-Cell ontwikkelt een maximaal vermogen van 136 pk (of 100 kW) en een koppel van 320 Nm. Het gebruikte systeem laat ook een iets comfortabelere koude start toe dankzij een elektrische turbocompressor. Deze turbocompressor wordt gebruikt voor de luchttoevoer en het ventilatiesysteem. Om een waterstof-Mercedes aan te schaffen zit er niets anders op dan te wachten tot 2010 en totdat zowat overal waterstofpompen te vinden zijn. Op dat vlak nemen de Scandinavische landen, de Verenigde Staten, Canada en Japan het voortouw. Deze landen leggen trajecten aan waarlangs automobilisten waterstof kunnen tanken. Zo is er een zogenaamde Hydrogen Highway ontwikkeld om van Noorwegen tot Duitsland te rijden via Zweden en Denemarken. Het eerste waterstofstation van deze Highway is sinds 2006 in gebruik in Stavanger in Noorwegen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!