De Mercedes B55 zal nooit worden verkocht. Dit unieke exemplaar is namelijk het werk van twaalf stagiaires uit het tweede en derde jaar mechanica en mechatronica. Ze gingen de uitdaging aan die was gelanceerd door Peter Wesp, de directeur van de fabriek van Rastatt: een dikke V8 monteren in een B-Klasse zonder het basismodel fundamenteel te veranderen en er een dagelijks bruikbare auto van maken.
Opdracht geslaagd, want de stagiaires hebben een 5,5 liter grote V8 van 388 pk en 530 Nm onder de motorkap van een B 200 CDI gelepeld. Het vermogen daarvan wordt niet meer naar de voorste, maar naar de achterste wielen gestuurd. Bij deze operatie bleef de gewichtstoename van de Mercedes beperkt tot 180 kilo, waarmee hij 1.620 kilo weegt. Deze auto werd niet tot in de puntjes getest, maar zou in minder dan zes seconden moeten kunnen optrekken van 0 tot 100 km/h.
De ontwerpers van deze unieke auto hebben natuurlijk ook de remmen aangepast, door een AMG-systeem te gebruiken met geventileerde en geperforeerde schijven van 345 x 34 millimeter voor- en 300 x 30 millimeter achteraan. De wielen zijn 18 duim groot, terwijl ook aan de stuurinrichting werd gewerkt. Binnenin overheersten alcantara en andere luxueuze materialen. De finishing touch werd aangebracht door de lakafdeling van de fabriek van Rastatt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!