De BlueZero-concept-cars zijn ontwikkeld met de sandwich-architectuur dat tien jaar geleden op de A-Klasse werd geïntroduceerd. Ze zijn vooral test cases voor auto's met een erg beperkte uitstoot via hybride of volledig elektrische oplossingen. De BlueZero E-Cell laat zich bijladen aan het stopcontact en de E-Cell Plus heeft nog een verbrandingsmotor om de batterijen bij te laden wanneer ze uitgeput geraken. De F-Cell ten slotte haalt zijn energie uit een brandstofcel. Alle drie de auto's spurten in iets minder dan 11 seconden naar 100 km/h en halen een top van 150 km/h.
De BlueZero E-Cell is de minst revolutionaire van de drie. Hij wordt aangedreven door een elektromotor die zijn energie haalt uit lithium-ionbatterijen. Na twee uur aan de stekker geraakt hij al 200 kilometer ver. In noodgevallen kan met een snellaadsysteem op een half uur tijd een rijbereik van 50 kilometer worden gehaald. De F-Cell van zijn kant geraakt 400 kilometer ver dankzij zijn brandstofcel. De E-Cell Plus ten slotte geraakt het verst, want hij kan 700 kilometer afleggen zonder extern energie te halen. Hij heeft een verbrandingsmotor aan boord, maar die wordt net zoals in de Chevrolet Volt niet gebruikt om de auto aan te drijven. Hij dient namelijk enkel als een generator. De motor in kwestie is de 1.0-turbo met 78 pk (50 kW) van de Smart Fortwo. Deze drie concepts zijn de manier waarop Mercedes aankondigt dat het tegen 2010 met een volledig elektrisch aangedreven auto op de markt komt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!