Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Mercedes eActros 300: elektrische vrachtwagen getest in de Alpen

Geschreven door Kevin Kersemans op 20-10-2022

In de tweede helft van 2023 brengt Mercedes een elektrische versie op de markt van een van zijn populaire vrachtwagenmodellen. Die eActross 300 werd nu getest in de Alpen met een oplegger van 40 ton.

We berichtten al meermaals over de Tesla Semi, maar de Californische constructeur is niet de enige die ook in de transportsector elektrische aandrijving wil promoten. Zo hebben verschillende vrachtwagenbouwers (DAF, Mercedes, Renault, Scania, Volvo...) al een volledig elektrisch model met vaste opbouw in hun aanbod.

LEES OOK Binnenkort snelwegen met bovenleidingen in Vlaanderen?

Wat losse trekkers betreft, is het aanbod tot dusver echter beperkt tot de DAF CF Electric en de Scania BEV. Met de eActross 300 wil ook Daimler Trucks op die tram springen.  De constructeur uit Stuttgart laat nu trots weten dat een validatieprototype met succes de Arlbergpas in Tirol heeft overwonnen. De testvrachtwagen trok daarbij een volgeladen oplegger van 40 ton en legde een afstand van 111 kilometer af, waarna volgens Mercedes nog zo'n 40 procent van de batterijcapaciteit beschikbaar was, ondanks 2.300 hoogtemeters met hellingsgraden tot 13%.

LEES OOK Cummins is Tesla te snel af met elektrische vrachtwagen

Tot 220 km

De Mercedes eActross 300-trekker gebruikt dezelfde aandrijving als de reeds verkrijgbare eActross met vaste opbouw, bestaande uit twee vloeistofgekoelde elektromotoren met een continuvermogen van 330 kW en een piekvermogen van 400 kW. Ze worden gevoed door drie batterijpakketten met elk een capaciteit van 112 kWh, goed voor een rijbereik tot 220 km – wat wel heel wat minder is dan de 480 tot 800 km die Tesla belooft voor zijn Semi.

LEES OOK ChargePoint ontwikkelt laadstekker voor vrachtwagens en vliegtuigen

De eActross 300 opladen kan tot 160 kW en aan een snellader zou het een uurtje in beslag nemen om het niveau van 20 naar 80 procent te doen gaan. Tijdens het traject wist de eActross 300 ongeveer 180 kWh aan energie terug te winnen bij het remmen of op afdalingen. De eActross 300 zal de tweede helft van 2023 in productie gaan. Of en wanneer we de Tesla Semi op Europese wegen zullen kunnen zien, blijft vooralsnog een vraagteken...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten