De Mercedes G 500 4x4² is al even extravagant als de G 6x6 uit 2013 en is een prototype dat zo goed als productieklaar is, zo meldt de constructeur. Daarbij preciseert die wel niet of hij aanwezig zal zijn in Genève (5-15 maart). De gespierde terreinbeul krijgt in elk geval een gloednieuwe 4.0-V8 biturbo met directe injectie en 422 pk. Hij voldoet aan de Euro 6-norm en zijn twee turbo's zijn binnen de blokhoek gemonteerd. De cilinders krijgen wanden in een materiaal dat is gemaakt met nanotechnologie om de interne wrijving te verminderen. Met deze motor is de G 500 4x4² bovendien lichter dan de G 6x6.
Ook het chassis is onder handen genomen. Zo krijgt de G 500 4x4² een gestuurde schokdemping en bredere sporen. Die zijn 1.774 in plaats van 1.475 millimeter breed. Een andere bijzonderheid is de bodemvrijheid, die oploopt tot 45 centimeter (tegenover 210 millimeter voor een G 500 LWB). Daarmee stijgt de waaddiepte tot 1 meter. De aan- en afloophoeken volgen dezelfde logica: 52 graden vooraan en 54 graden achteraan. Toch raadt Mercedes voor echt offroadgebruik wel eerder achttienduimvelgen met MT-banden aan dan de standaard gemonteerde 22-duimers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!