Om de nieuwe AMG-V8 voor te stellen gebruikt Mercedes een S 63 AMG in de kleuren van de 300 SEL 6.8 uit 1971. De nieuwe biturbomotor van AMG met een cilinderinhoud van 5,5 liter (5.461 cc) en directe injectie ontwikkelt 544 pk en 800 Nm. Met het 'performance pack', waarbij de turbodruk wordt verhoogd van 1 naar 1,3 bar, wordt dat echter 571 pk en 900 Nm. Deze nieuwe motor wordt gekoppeld aan de MCT Speedshift-zeventrapsautomaat die al gebruikt wordt in de SL 63 AMG en de E 63 AMG. Deze versnellingsbak gebruikt geen koppelomvormer maar een natte meerschijvenkoppeling.
Dat alles geeft de S 63 AMG verbluffende prestaties. De sprint van 0 tot 100 km/h legt hij af in 4,5 seconden, terwijl de topsnelheid elektronisch is begrensd op 250 km/h. Met het 'performance pack' wordt dat respectievelijk 4,4 seconden en 300 km/h. Deze nieuwe V8-biturbomotor laat een lager normverbruik optekenen dan de atmosferische 6.3-V8 met 525 pk, met name 10,5 l/100 km, of 3,9 liter minder dan de oude AMG-motor in de huidige S 63 AMG. Ook de CO2-uitstoot daalt met 28,5 procent, en bedraagt nu 246 g/km. Ten slotte is ook een stop-startsysteem van de partij.
AMG belooft dat de uitlaatklank, ondanks de komst van een turbo, nog steeds bedwelmend en karakteristiek voor het merk zal zijn. Deze 5.5-V8 is van aluminium, terwijl de cilindervoeringen bekleed zijn met Silitek. Dat materiaal garandeert een lage wrijving bij de zuigerverplaatsingen. De nieuwe biturbo zou in alle 63 AMG-afgeleiden van Mercedes de atmosferische 6.3 snel moeten vervangen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!