Voor Mercedes zal de toekomst vanaf 2030 uitsluitend elektrisch zijn, en het Duitse merk wil laten zien dat het nu al helemaal mee is qua elektrische voertuigen. In die optiek zal het op 3 januari 2022, voorafgaand aan de CES-technologiebeurs in Las Vegas, de conceptcar Vision EQXX presenteren. De Mercedes Vision EQXX wordt gekenmerkt door een uiterst verfijnde aerodynamica, een superieure energiedensiteit van de batterijen en geavanceerde controlesoftware, en belooft een actieradius hebben van 1.000 km in "real life-omstandigheden”.
>> Lees ook – Mercedes gaat van EV First naar EV Only
1000 km elektrisch rijbereik
Bij monde van Markus Schaefer – hoofd van de afdeling Onderzoek & Ontwikkeling – claimt Mercedes een uitzonderlijke actieradius van 621 mijl (1000 km), wat 100 mijl (160 km) meer is dan de huidige recordhouder, de Lucid Air Dream Edition, die een officiële actieradius heeft van 520 mijl (832 km).
Er zijn verschillende verklaringen voor die prestatie. Zo beschikt de Mercedes Vision EQXX niet alleen over een zeer uitgekiende stroomlijn, maar heeft hij ook een compacter formaat en de lijn van een vierdeurscoupé. Dat betekent minder gewicht. Bovendien zou de energiedichtheid van de batterijen van de nieuwe generatie 20% hoger liggen dan die van bijvoorbeeld de EQS. Die heeft een actieradius van 770 km met een accupakket van meer dan 100 kWh en een Cx van 0,20, de laagste voor een productieauto.
Met dank aan de Formule 1
Voor de ontwikkeling van de EQXX en zijn dynamische gedeelte deed Mercedes een beroep op alle afdelingen van het bedrijf, inclusief zijn Formule 1-team, dat 8 keer op een rij de wereldtitel won bij de constructeurs, met hybridemotoren. Maar de Duitse constructeur profiteert ook van motoren met een zeer hoog rendement die zijn ontwikkeld door de Britse specialist YASA. Het F1-team heeft zowel bijgedragen aan de ontwikkeling van de motoren – met axiale flux? – als aan het terugwinnen en gebruiken van energie.
Hoewel de Mercedes Vision EQXX niet bedoeld is om het tot productiemodel te schoppen, zou hij veel details en lessen moeten opleveren voor de toekomstige elektrische modellen van het merk, dat van plan is om tussen 2022 en 2030 40 miljard euro uit te geven aan elektrische voertuigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!