De concept-car Mitsubishi PX-MiEV combineert zowat alle huidige hybride technologie. Via een klassiek stopcontact laadt hij zijn lithium-ionbatterijen bij, die twee elektromotoren voeden: één per as en ieder 60 kW en 200 Nm sterk. Bij lage snelheden wordt de PX-MiEV zuiver elektrisch aangedreven, voornamelijk door de voorste elektromotor. Alleen in gladde of moeilijke situaties komt de achterste motor meehelpen, waarbij hij van deze auto een vierwielaandrijver maakt.
De batterijen hebben een rijbereik van ongeveer 50 kilometer. Daarna doet een 1.6 op benzine van 116 pk dienst al generator, zodat de PX-MiEV nog altijd puur elektrisch kan blijven rijden... zolang het niet te snel gaat tenminste. Bij een hoger tempo wordt deze concept-car namelijk een parallelle hybride en neemt de benzinemotor het gros van het werk voor zijn rekening, bijgestaan door de elektromotoren, afhankelijk van de belasting en de staat van de weg. Uiteraard wordt de remenergie gebruikt om de batterijen te voeden.
De volledige sturing van het aandrijfgeheel wordt geregeld door een speciale software, MiEV OS genaamd. Dit systeem maakt gebruik van tal van subsystemen, zoals de E-AYC (Electric-powered Active Yaw Control), die het koppel verdeelt over de achterwielen. Het E-4WD (Electronally-powered four-wheel drive) verdeelt het koppel dan weer over de voor- en achteras. Verder is deze auto nog uitgerust met een ABS en een ESP.
Nog opvallend is dat deze crossover, die onthuld wordt op het salon van Tokio eind oktober, voorzien is van ruiten die infraroodstraling weren, en van een isolerende voorruit. Elke plaats beschikt over een eigen klimaatregeling, en de inzittenden kunnen zelfs de vochtigheidsgraad in het interieur regelen. Op veiligheidsvlak is deze auto uitgerust met allerlei sensoren en een systeem dat 'communiceert' met andere auto's en met de weg, en zo voetgangers en fietsers kan detecteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!