In aanloop naar het wereldwijde debuut tijdens de Los Angeles Auto Show toont Porsche wat extra beeldmateriaal van de ontwikkelingsfase, foto's waarop de nieuwe 911 testwerk ondergaat op de meest uiteenlopende plaatsten. Op de Nordschleife van de Nürburgring en op de hogensnelheidsbaan van Nardo, natuurlijk. Maar de achtste generatie van de iconische sportwagen trotseerde ook de hitte van de woestijn en de kilte van de poolcirkel.
3 miljoen testkilometers
De eerste fase van het testprogramma focust zich op het onderstel, het aandrijfgeheel en de rijhulpsystemen, waarbij de ingenieurs vooral het prestatiepotentieel proberen te bevrijden. Zonder de dagelijkse bruikbaarheid uit het oog te verliezen, altijd al een van de grote troeven van de Porsche 911. Verder voeren de ingenieurs functie- en stresstest voor het volledig nieuwe bedieningsconcept, waarbij naast de nieuwe Porsche Connect-connectiviteitsoplossingen (die van lang tot land verschillen) ook de ergonomie van de cockpit, de bedieningsorganen en de displays getest en waar mogelijk verbeterd wordt.
In warme landen zoals de Golfstaten in het Midden-Oosten moeten de klimaatregeling, het thermomanagement en de verbranding zelf verschillende functietests doorstaan bij temperaturen tot 50 graden Celsius. In Finland, bij temperaturen tot -35 graden, focust de testplanning vooral op elementen zoals de koudstart, verwarming en klimaatregeling, grip, rij- en remgedrag, maar ook de reactiesnelheid van de controlesystemen die verband houden met de rijdynamiek wordt hier getoetst. Tegen het moment dat alle testwerk achter de rug is, hebben de testauto’s alles bij elkaar zowat 3 miljoen kilometer afgelegd.
Van Death Valley tot de Nürburgring
Tijdens uithoudingstest op Chinese wegen en een verkeersstructuur die typisch is voor het land, moet de Porsche 911 bewijzen ook op brandstof van ontzettend variabele kwaliteit duurzaam te kunnen presteren. De Nürburgring vormt bij Porsche een vast onderdeel van het uitgebreide testwerk en ontwikkelingsprogramma. De motor, overbrenging, remmen en het onderstel moeten op het veeleisende circuit in de bergachtige Eifel-regio hun waarde bewijzen. In Italië worden de testwagens over de testcircuits voor hoge snelheid in Nardò gestuurd.
Het laagste punt bereiken de testvoertuigen tijdens hun uithoudingstests in Death Valley waar ze tot zowat 90 meter onder de zeespiegel gaan terwijl de ijle lucht op Mount Evans in Colorado - tot 4.300 meter hoog - een uitdaging vormt voor de biturbodrukvoedings- en brandstofsystemen. Een minder spectaculair maar daarom niet minder belangrijk onderdeel van het testwerk is het dagelijkse klantgerichte testen op openbare wegen in steden en meer verlaten gebieden over heel Duitsland. Tijdens dit soort testwerk worden er eveneens flink wat kilometers gemalen, zonder daarbij de verkeersregels te overtreden. Zo worden de volledige auto en zijn systemen gescreend op geschiktheid voor dagelijks gebruik.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!