Denki (電機) is Japans voor ?elektrisch?. De Japanners vervingen de 1.3 viercilinder van de oorspronkelijke Cube door een elektrische motor die gevoed wordt door platte lithium-ionbatterijen die we kunnen terugvinden onder de vloer en de stoelen. Hierdoor zijn er maar twee rijen stoelen meer terug te vinden in de Denki Cube terwijl het model met klassieke brandstofmotor er drie heeft. De wielbasis werd met 23,9 centimeter verlengd. Het conceptmodel heeft een rijbereik van 160 kilometer vooraleer hij aan een acht uur durende herlaadbeurt toe is. De aangekondigde topsnelheid bedraagt 120 km/h.
Nissan heeft de ontwikkelingskosten kunnen drukken door de elektrische aandrijflijn in een bestaand model te integreren. Aangezien het om een conceptversie gaat, kreeg de Denki Cube enkele esthetische aanpassingen om er een echte show car van te maken. Zo werd het interieur volledig opnieuw aangekleed. Aan de buitenkant zien we nieuwe bumpers waarin vooraan elektrische bliksemschichten en stervormige richtingaanwijzers vervat zijn. De buitenspiegels en de wieldoppen voor de zestienduimvelgen zijn eveneens specifiek.
Het conceptmodel moet het Amerikaanse publiek alvast laten wennen aan de look van deze stadswagen, die na Japan vanaf 2009 ook de Amerikaanse markt zal aandoen. In elk geval heeft Nissan als doel vòòr 2015 een elektrische auto op de markt te brengen. De constructeur wil tegen 2010 bovendien een auto met verbrandingsmotor produceren met een gemiddeld verbruik van drie liter per honderd kilometer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!