Callum en Nyobolt hebben de handen in elkaar geslagen voor de ontwikkeling van deze elektrische roadster, die bouwt op de fundamenten van de Lotus Elise. Callum, dat is de designstudio van voormalig Aston Martin- en Jaguar-designer Ian Callum. Nyobolt, dat is een Brits techbedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van de volgende generatie batterijen. En dan is een plus een minstens twee, misschien zelfs drie.
LEES OOK Caterham presenteert elektrische Seven
Het lijnenspel van deze roadster borduurt verder op de bekende designthema's van de Lotus Elise, maar steekt ze in een modern jasje. En dat is geen toeval, want Ian Callum schakelde ene Julian Thomson in voor het koetswerkontwerp van de Nyobold EV Concept, de designer die ook de eerste generatie van de Lotus Elise op papier zette.
Een probleempje: de Nyobold zet ongeveer 1,5 ton op de weegschaal, terwijl de eerste Lotus Elise amper 800 kilogram woog. Tijden veranderen...
Razendsnel laden
Nu is de verpakking van de Nyobold EV Concept ondergeschikt aan de boodschap, want bij deze elektrische roadster draait het om de batterijtechnologie. Daarbij licht de focus niet op de capaciteit van het accupakket en dus niet op het maximale rijbereik, wel op de snelheid waarmee je kan bijladen.
LEES OOK Deze batterij laadt snel en heeft geen last van de koude
Het elektrische aandrijfgeheel van de Nyobold EV Concept haalt stroom uit een batterijpakket van 35 kWh, wat resulteert in een rijbereik van ongeveer 250 kilometer. Maar die accu heeft aan 6 minuten aan de stekker genoeg om weer volledig opgeladen te zijn. Toch als je een snellader vindt die een laadvermogen van 1.000 kW levert.
Tijdens de testfase zou de batterij 2.000 oplaadcycli doorlopen hebben zonder degradatie, dus Nyobold zou wel eens goud in handen kunnen hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!