Het was ene Ferdinand Piëch die Volkswagen naar het luxesegment wilde loodsen, torenhoge ambities die ons de VW Touareg en de VW Phaeton opleverden. De SUV zou een succesnummer worden, zeker in de gedaante van de Porsche Cayenne. Maar de luxelimousine waarmee Wolfsburg de Mercedes S-Klasse van de troon wilde stootte, slaagde er niet in zijn stempel te drukken. Toch niet in Europa, want in China vond de Volkswagen Phaeton wel de nodige kopers.
De VW Phaeton werd gelanceerd in 2002, nu twintig jaar later toont Volkswagen de D2. Dat is het rijdende prototype van wat de tweede generatie zou worden, toch tot het hele project in de diepvries gestopt werd. Wolfsburg besloot de voor de luxelimousine begrote budgetten te gebruiken voor de elektrische transitie die inmiddels tot een heleboel ID-modellen leidde.
VW Phaeton D2
De op het MLB-platform bouwende VW Phaeton D2 die Volkswagen nu toont, werd gekozen uit vier designstudies. Aan het statige silhouet van de eerste generatie wordt niet geraakt, maar het strakke lijnenspel en de luxueuze designdetails geven het koetswerkontwerp wel wat meer cachet. Het overdadige gebruik van chroom bevestigt de focus op de Chinese markt, waar de Volkswagen Phaeton minder geplaagd werd door de conservatieve consumenten van luxelimousines.
Net zoals bij zijn voorganger combineert het interieur van de D2 een klassiek ontwerp met weelderige materialen. De digitale dashboardomgeving met gigantische displays die zich rond de bestuurder lijken te draaien, ging uiteindelijk in productie bij de jongste generatie van de Volkswagen Touareg - onder de naam Innovision Cockpit. Achterin de VW Phaeton D2 vind je twee apart verstelbare fauteuils met alle comfort en luxe die je je anno 2017 kon wensen.
Het motorenpalet van de nieuwe Volkswagen Phaeton zou bestaan hebben uit een 3.0 TDI V6 (286 pk), een 4.0 TDI V8 (408 pk) en een 3.0 TSI V6 (340 pk). Er was ook sprake van een plug-inhybride 3.0 TSI V5 (462 pk) en zelfs van een W12 (612 pk).
VW Phaeton D1
Voor de eerste generatie van de VW Phaeton trok Volkswagen de registers helemaal open. Er werd zelfs een hoogtechnologische productiesite opgetrokken in Dresden: de Gläserne Manufaktur. Een architectonisch meesterwerkje waar de grotendeels met de hand geassembleerde luxelimousine geboren werd in met licht overgoten hallen, ter wereld geholpen door piekfijn uitgedoste arbeiders die witte handschoenen droegen.
Ook motorisch was enkel het beste goed genoeg voor de Volkswagen Phaeton. Je kon de luxelimousine immers bestellen als W12 en als V10 TDI, respectievelijk aangedreven door een 6 liter-biturbobenzine met 420 pk en door een 5 liter-dieselblok dat 750 Nm ontwikkelde. Natuurlijk waren er ook minder performantie motorisaties beschikbaar.
Het koetswerk had een lengte van 5,06 meter, maar de visuele link met de VW Passat was vele potentiële kopers te groot. Middels estetische updates en technologische upgrades probeerde Volkswagen het verdrinkende kalf nog op het droge te trekken, maar dat lukte enkel in China. In 2016 zette Volkswagen er een punt achter, maar inmiddels denkt de Duitse constructeur wel aan een elektrisch vlaggenschip in de geest van de eerste Phaeton.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!