Hier is hij dan eindelijk, de GT Concept die Opel zal voorstellen op het komende salon van Genève, van 3 tot 13 maart 2016. De Duitse constructeur keert met het model, zoals we al verwachtten, terug naar de bron. Met een formaat als dat van de Mazda MX-5 en een eenliter-turbo met 145 pk, die gekoppeld is aan een sequentiële versnellingsbak met zes verhoudingen, weet de GT Concept op meer dan één vlak te verleiden.
In productie?
Op dit ogenblik blijven de verantwoordelijken van Opel zeer discreet over de productieperspectieven van deze studie. Verschillende bronnen hebben aan het Engelse Autocar toevertrouwd dat er "nog geen plan op tafel ligt" en dat het wachten is op de reacties rond het nieuwe project.
Welk platform?
Feit is echter dat Opel op dit moment niet echt over een achterwielaangedreven platform beschikt – hoewel de constructeur eind jaren zestig, begin jaren zeventig én eind vorig decennium al een GT bouwde, evenals, daartussenin, de geweldige Speedster, die zijn onderstel deelde met de Lotus Elise. Er moet dus ook naar het kostenplaatje gekeken worden, al lijkt het duidelijk dat deze GT Concept van vandaag tegelijk authentiek, minimalistisch en gedurfd is.
Een eenliter
Ook op technisch vlak breekt de GT Concept met de traditionele producten. De auto doet een beroep op een eenliter die 145 pk levert en volledig van aluminium en natuurlijk ook drukgevoed is. Het gaat uiteraard om de recente eenliter die al in de Adam en de Corsa gebruikt wordt. Hoewel sommigen deze een beetje te zwak achten, mogen we niet vergeten dat de GT Concept niet meer dan een ton zou wegen. En dat is natuurlijk weer een ander verhaal. Zo wordt er een sprint verwacht van 0 tot 100 km/h in minder dan 8 seconden, evenals een topsnelheid van 215 km/h.
Modern
De GT Concept mag misschien authentiek zijn, dat neemt niet weg dat hij ook zeer modern is. Daar zorgen meer bepaald zijn grote raampartijen voor, of zijn lichtblokken die de antiverblindingstechnologie IntelliLux gebruiken van de nieuwe Astra. En dan zijn er natuurlijk ook nog de camera's in de wielkasten, die hun beelden op een scherm projecteren in de cockpit. Wordt vervolgd...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!